Voor je langs gaat bij je dealer: zorg dat je voorbereid bent! Gun jezelf de tijd om de prijzen te leren en verdiep je in de mogelijkheden en de uitrustingsniveau’s van de wagen die je voor ogen hebt. Een handige tool daarvoor is eenvoudigweg de configurator die de fabrikant op zijn website aanbiedt. Die geeft je een zeer nauwkeurig beeld van de prijs. Je komt er ook heel wat te weten over de mogelijkheden van de wagen. En als je voorbereid bent, dan merkt een goede verkoper dat meteen.

Vergelijk aanbiedingen van verschillende garages
Het heeft wel degelijk zin om de concurrentie tussen verschillende dealers van hetzelfde merk te laten spelen. Vooral in regio’s waar er enkele dealers dicht bij elkaar gevestigd zijn. Hou er wel rekening mee dat de extra korting die je zo kunt bekomen, allicht maar enkele honderden euro’s zal zijn. Zorg er ook voor dat die extra korting niet wordt gecompenseerd door een mindere service na verkoop.

Een tweede bezoek
Het eerste aanbod van een verkoper is doorgaans niet zijn beste. Hij zal zelden zijn beste kaart meteen op tafel leggen en daar kun je gebruik van maken. Beslis nooit na je eerste bezoek, maar kom later terug. Je hebt de kans gehad om het aanbod te overwegen en extra informatie te verzamelen. Maak van je tweede bezoek gebruik om een testrit af te leggen en probeer opnieuw over de prijs te onderhandelen.

Doorverkoop eigen wagen
Als je wagen minder waard is dan de standaard overnamepremie, is het zelden interessant om ’m door te verkopen aan de garagist. Je kan de vierwieler dan beter verkopen aan een particulier, bijvoorbeeld door het eenvoudig plaatsen van een ‘zoekertje’ op een gespecialiseerde site zoals vroom.be. De overname van je oude wagen moet niet dienen als korting op de aankoopprijs van de nieuwe wagen. Vraag desnoods twee prijsvoorstellen: eentje met overname van je wagen en eentje zonder overname van je wagen.

Hou promoties in de gaten
Wanneer de aanschaf van een nieuwe wagen niet dringend is, wacht dan tot er een speciale promotie op dat model wordt aangeboden. En die acties worden niet alleen op het Salon van Brussel gehouden. Lokale dealers hebben het hele jaar door aanbiedingen lopen. De winstmarges op opties is groot, dus een speciaal pakket zal vaak een erg interessante combinatie van extraatjes bevatten.

Vergelijk niet alleen de aankoopprijs
Als je de fabrikant tot aan zijn beste prijs hebt weten te onderhandelen, is het ook zaak om de andere kosten niet uit het oog te verliezen. Vergelijk verzekeringspremies, de financierings- en onderhoudskosten en bekijk zeker de belastingtarieven voor de verschillende modellen.

Verwacht geen wonderen
Nieuwe wagens zijn duur, maar de dealers krijgen van dat bedrag maar een klein deel. Op een stadswagen bijvoorbeeld is de marge doorgaans 6%. Daar gaat vaak 3,5% korting voor de klant van af. Bij een luxewagen is de marge vaak 11%, maar daar is er dan vaak een tegemoetkoming van 8,5% om de klant te overtuigen. Soms kunnen dealers hun marge toch verhogen. Ze zullen dat doen met enkele procenten om aan bepaalde quota te geraken die door de invoerder zijn opgelegd.

Sommige merken hebben een erg prijsgedreven politiek waarbij ze vaak uitpakken met grote kortingen. Andere fabrikanten houden zich dan weer zeer strikt aan de opgelegde catalogusprijs.