We zijn zover: het seizoen 2011 begint en de VW Fun Cup heeft de eer en het genoegen de debatten te openen. De eerste meeting van het seizoen is er meteen één die van het geijkte pad afwijkt, want tijdens het Zolder VW Fun Cup Festival staat ’s morgens een lange sprint op het menu en na de middag een uithoudingsrace van vier uur. De favorieten krijgen meteen de kans zich aan elkaar te meten en de outsiders kunnen evenzeer de gevestigde waarden het vuur aan de schenen leggen.
Naar goede gewoonte zal de eerste meeting ons een goed beeld geven van de waardeverhoudingen en de wijzigingen na de winter. Eric Gressens, één van de sterkhouders van de VW Fun Cup, verlaat zijn makker Manu Nava om het stuur te delen met Philippe Crosset aan boord van de VW n°18 van Amusement Park, een wagen die wordt ingezet door de regerende kampioenen van Colson Racing. Het team behoudt ook zijn superduo Michel Simul-Philippe Systermans. Didier Clermont, die vorig jaar derde man was in het team, schuift nu aan bij Gauthier Engisch en Vincent Hayon in de stal van Delahaye Racing, met mogelijk een tweede wagen uit Waver voor Frédéric Bouvy en Yannick Rummens. We zien ook het debuut van Jean-Pierre Baudart bij e-Race, aan de zijde van Franck Radet en Grégory Servais, alsmede het samensmelten van twee sterke duo’s, zijnde Gilles en Bruno Debrus en Stéphane Charlier en Gilles Gernaey.
Naar goede gewoonte
Bij de goed veertig ingeschreven teams zien we uiteraard de vaste waarden van het kampioenschap. Wat zou de VW Fun Cup zonder Manu Nava zijn, Nava die het gezelschap krijgt van Michel Van Hakendover en een zekere Martial Chouvel (Acome Racing)? Hetzelfde geldt voor de familie Mondron (vader Jean-Pierre met zijn zonen Edouard en Guillaume in de wagen van Kronos), de clan Dubois (Franz en Ronnie, met Nathalie Maillet, Christophe de Fierlant en Franck Pelle in de kleuren van Racing Partner) of Godard-Lognard-Ryhon (Acome Racing Challenger), Pulinx-Pulinx-Redant (MPM), Fontaine-Quede-Weisshaupt (AC Motorsport), Janssens-De Kimpe-De Groof (X-Pect Motorsport), Bouillon-Van Oppens (McDonald’s RT), Devreker-Werckx-Himpe-Termote (Euroracing), Dandrifosse-Altenhove-Laurent (Astur Car), Sire-Levet-David (Allure Team) en de youngsters Cognon-Bollen-Jussy (666 Racing Team).
De rekening is snel gemaakt, we tellen zonder meer een vijftiental wagens die kunnen winnen en dan nog is de lijst niet af, onder meer door de komst van drie Italiaanse teams die zich eerder al competitief toonden: Chimentin-Carlotto-Stephanelli (Mihc Sport), Magnoni-Frazza-Emiliani (Zebra Fun) en Bonacini-Lasagni (met Pierre Piron op de auto van Mucca Fun).
Ook uit het Oosten komen vreemdelingen, maar niet met mirre of andere geschenken, wel met drie Duitse VW Fun Cup. De wagens hebben nog een benzinekrachtbron aan boord en zullen dus vooral in die categorie de Belgen het vuur aan de schenen leggen. Belgen, waaronder Ferramacho-Jacques-Close (Allure Team), De Liedekerke-Jadot (TML Racing) en Verlinden-Jonckers-Jaeken (DDD Racing), die de piste eveneens met een hele hoop duozitters delen. Wagens die de toeschouwer toelaten het festijn van de VW Fun Cup live mee te maken.
Met zachtheid...
Enkel brute mannenkracht in de VW Fun Cup? Absoluut niet! Er starten dit seizoen weer heel wat vrouwen in de strijd om de nationale titel en Fanny Duchateau, Sabine Dubois en Sylvie Delcour die jaren geleden al de successen opstapelden, bewezen al eerder dat het wel degelijk kan!
Het is de droom van Camille Verstraete en Mélissa Miceli om in die voetsporen te treden en zij zijn alvast goed op weg. Beide dames kwamen uit een selectie van een wedstrijd van Dag Allemaal en Ciné-Télé-Revue en zullen in Zolder hun eerste wedstrijd afwerken aan boord van de VW Fun Cup n°259 ingezet door... VW Girls. Zij willen, onder begeleiding van Ingrid Berghmans, onze ex-wereldkampioene judo, zo snel mogelijk aan het stuur van de wagen kruipen en op de piste van Zolder al bewijzen wat ze waard zijn. Berghmans zal overigens zelf ook het nodige stuurwerk verrichten.
Vraag het programma
Twee wedstrijden staan er tijdens het Zolder VW Fun Cup Festival op het programma, afgewisseld emt de eerste wedstrijd van de BGDC. De eerste bestaat uit twee manches van 55 minuten, terwijl de tweede 270 minuten zal behelzen en zes relais van 45 minuten inhoudt. Beide zijn goed voor de helft van de punten.
Twee piloten zijn verplicht een pilotenwissel uit te voeren tijdens de eerste race. Indien er 3 piloten ingeschreven zijn op een en dezelfde wagen, dient de piloot die tijdens de eerste race in de ochtend niet gereden heeft, de start te nemen in de namiddag. Indien er 4 piloten ingeschreven zijn op een wagen, dienen de 2 piloten die tijdens de eerste race in de ochtend niet gereden hebben, de eerste 2 stints in de namiddag achter het stuur plaats te nemen. Datzelfde geldt indien er 5 of 6 piloten zijn ingeschreven op een wagen.
Indien er 2 of 4 piloten ingeschreven zijn op een wagen, dienen de piloten hetzelfde aantal stints uit te voeren over de hele dag. Indien er 3, 5 of 6 piloten zijn ingeschreven op een wagen mag het verschil tussen de piloten maximum 1 stint zijn.
Vrijdagavond... feest!
SpeedWorld Organisation herinnert u er graag aan dat de uitreiking van de prijzen van het voorbije jaar meteen de start van het nieuwe seizoen inluidt. Op vrijdag 18 maart staat er in Zolder een bijzonder leuk feestje met prijzen op het programma!