Na de comeback van de Ypsilon in heel Europa, heeft Lancia zich opnieuw verdiept in zijn rijke geschiedenis om zijn aanbod uit te breiden. Nu is het de beurt aan de Gamma om nieuw leven ingeblazen te worden.

Advertentie
Advertentie

De eerste generatie Lancia Gamma werd in 1976 voorgesteld op het autosalon van Genève en ging in 1984 alweer uit productie, met een totale oplage van zo’n 7.000 exemplaren. Vandaag krijgen we echter te horen dat de Italiaan in 2026 uit de as zal herrijzen! Een aankondiging van Lancia die gepaard gaat met slechts één fotootje, waarop we nog niet al te veel details kunnen ontwaren van het design van het model. Enkel de drievoudige lichgsignatuur die werd geïntroduceerd met de Ypsilon is te zien, in dit geval op de achterzijde van de nieuwe Gamma. En net als bij zijn voorganger heeft Lancia al aangekondigd dat dit het topmodel moet worden binnen het gamma, inclusief een breed motorenpalet…

STLA Medium-platform, net als…

Net als de huidige Peugeot 3008, 5008, Opel Grandland en de toekomstige Citroën C5 Aircross, DS 8 en Jeep Compass, zal de Lancia Gamma op het STLA Medium-platform van Stellantis gebouwd worden. Hierdoor krijgen we al een idee van de motoren, die zowel hybride, plug-in hybride als volledig elektrisch kunnen zijn. Voor de verbrandingsmotor zou het basisaanbod bestaan uit een mildhybride 1,2-liter driecilinder op 48 V, goed voor 100 kW (136 pk) en 230 Nm. Als de Gamma echt een premiumproduct moet worden, zou Lancia ook kunnen kiezen voor een plug-inhybride die een elektrische WLTP-actieradius van ongeveer 85 km zou kunnen bieden.

Advertentie
Advertentie

Meer dan 700 km bereik voor de elektrische Gamma?

Wat zeker is, is dat de toekomstige Lancia Gamma ook (of misschien zelfs enkel?) volledig elektrisch wordt. De keuze bestaat momenteel uit drie elektrische aandrijflijnen. De basisversie zou een motor van 157 kW (210 pk) en 343 Nm krijgen, gekoppeld aan een batterij van 73 kWh voor een actieradius van meer dan 500 km. Diezelfde batterij kan ook twee elektromotoren aandrijven voor een totaalvermogen van 240 kW (320 pk), terwijl de actieradius ongeveer hetzelfde blijft. De topversie zou een motor van 170 kW (230 pk) en 343 Nm en een batterij van 98 kWh krijgen, wat een WLTP-actieradius van meer dan 700 km oplevert, nog iets meer dan de Peugeot E-3008. Historisch gezien was de Gamma zowel beschikbaar als sedan en als coupé; waarschijnlijk kiest Lancia dan ook voor een SUV-coupévorm voor het tweede model van zijn renaissance.

Productie in Italië vanaf 2026

Het STLA Medium-platform heeft een 400 V-architectuur, wat betekent dat de Lancia Gamma waarschijnlijk een maximaal laadvermogen van 160 kW heeft. Hiermee kan de batterij van 20 tot 80% worden opgeladen in ongeveer een half uur. De enige officiële informatie van Lancia is dat de productie in 2026 van start gaat in de fabriek van Melfi, in Zuid-Italië. Momenteel rollen daar de Jeep Renegade en vooral de Compass van de band; die laatste krijgt binnenkort een nieuwe generatie die eveneens gebruik zal maken van het STLA Medium-platform van Stellantis.