Beschikbaarheid

Met een productie van 17.500 exemplaren tussen 1999 en 2005 is het niet moeilijk om een 360 Modena te vinden in de zoekertjes. Aan jou de keuze voor een coupé of cabriolet, maar de prijzen liggen doorgaans tussen 45.000 en 70.000 euro. Dat valt mee. Maar hoeveel betaal je ervoor, bovenop de verzekering en belastingen? De 400 paarden moeten gevoed worden. Het gemiddelde verbruik bedraagt 18 tot 20 l/100 km. Ja, zo veel. Nu begrijpen we waarom hij vooral als derde auto gebruikt wordt.

Onderhoud

Het eerste goede nieuws: de Modena is betrouwbaar en niet de duurste Ferrari om te onderhouden. De jaarlijkse beurt kost 500 tot 1.000 euro. Als alles goed gaat. De prijzen van de onderdelen zijn echter evenwaardig aan het merkimago. Reken op 800 euro voor remschijven en ongeveer 1.000 euro voor een setje banden.

Tweede goed nieuws: de distributieketting die elke drie jaar vervangen moet worden kan gemakkelijk gewisseld worden zonder de motor helemaal te verwijderen. Dat verzacht de prijs van de operatie, die nog altijd tussen 2.000  en 4.000 euro kost naargelang de garage. Een officiële garage is altijd duurder.

Het grootste probleem: de koppeling

In tegenstelling tot de huidige 488 GTB en daarvoor de 458 Italia, bood de 360 Modena nog de keuze tussen twee transmissies: de gerobotiseerde F1-versnellingsbak of de manuele bak. De eerste vind je op grotere schaal, maar overweeg toch de tweede. Die is eenvoudiger, heeft de traditionele grille en heeft een koppeling die langer meegaat.

Bij een F1-versnellingsbak moet je rekenen op een vervanging elke 20.000 tot 40.000 km. Een operatie van 5.000 tot 8.000 euro, naargelang de garage die ze uitvoert. Een stevige kostenpost, maar gelukkig kun je bij de aankoop de slijtage van de koppelingsplaat controleren. Bij de manuele versnellingsbak gaat de koppeling langer mee. Natuurlijk vermijd je beter files, stadsverkeer en manoeuvres op hellingen.

Gemiddelde kosten

Reken dus op gemiddeld 3.000 tot 5.000 euro kosten per jaar, wat redelijk blijft voor een Ferrari. Dit budget omvat het jaarlijkse onderhoud en de afschrijving van bepaalde onderdelen. Bij pannes swingen de kosten snel de pan uit, de kosten voor wisselstukken zijn traditiegetrouw exorbitant.