Voor het tweede opeenvolgende jaar was Lotus aanwezig in de Prado-tent op de Zoute Grand Prix, deze keer met de nieuwe Emeya, die naast de SUV Eletre werd voorgesteld. En het is duidelijk dat beide modellen sterk op elkaar lijken. De berline heeft wel zijn eigen specifieke kenmerken. Zo is er de dubbele lichtsignatuur vooraan, of de imposante dubbele achterspoiler die elektronisch uitklapt.



Ruime en luxueuze cocon

De twee nieuwste modellen van Lotus lijken langs de buitenkant op elkaar, en dat is nog meer het geval wanneer je aan boord kruipt van de Emeya. In- en uitstappen verloopt trouwens via elektrisch openende voor- en achterdeuren. We zien hetzelfde dashboard, stuurwiel, dezelfde displays en hetzelfde KEF-geluidssysteem als in de Eletre. De Emeya onderscheidt zich enkel met zijn nog grotere head-up display van maar liefst 55 inch! En of je nu voor- of achteraan zit, is er overal voldoende plaats, met ook nog een ruime koffer die toegankelijk is via een grote achterklep. Zijn exacte capaciteit kennen we helaas nog niet.

Tot 675 kW (905 pk) en 0-100 km/u in 2,78 seconden!

De Emeya en Eletre delen meer dan enkel hun look, want de berline geniet van dezelfde elektrische aandrijflijnen als de SUV. De twee elektromotoren ontwikkelen tot 675 kW (905 pk) en 985 Nm koppel! Daarmee wordt de Emeya van 0 tot 100 km/u gekatapulteerd in amper 2,78 seconden, met een topsnelheid van 256 km/u. De stroomvoorziening komt echter van een iets kleinere batterij van 102 kWh. Lotus verzekert ons dat de Emeya een “vergelijkbare actieradius als de Eletre” krijgt, wat neerkomt op 500 tot 600 km per laadbeurt. Is de batterij plat, dan kan de Emeya ook rekenen op een maximaal snellaadvermogen van 350 kW om in amper 18 minuten weer aan 80% laadniveau te zitten.



‘Loop 2024’

Meer konden we helaas nog niet te weten komen over het nieuwste model van Lotus. Het is nog even wachten op de rest van de technische details, en hetzelfde geldt voor de prijzen van alle verschillende varianten van de Emeya. Informatie die echter niet lang meer op zich zou moeten laten wachten, want het model komt “in de loop van 2024” in het gamma van Lotus. En gezien het dynamische rijgedrag van de SUV Eletre, kijken we al uit naar een dynamische kennismaking met zijn lagere broertje, die nog sportiever zou moeten zijn!