Hun futuristische look levert luchtloze banden heel wat aandacht op. Of het nu gaat om Michelin, Bridgestone of nog Goodyear, allemaal werken ze aan de ontwikkeling van deze revolutionaire banden.
En het is de Franse bandenfabrikant die wel eens de eerste zou kunnen zijn die ze op de markt brengt. Alexis Garcin, de voorzitter van Michelin North America, vertelde bij CNN immers dat luchtloze banden in de komende jaren gecommercialiseerd zouden kunnen worden, en dat bij de lancering van een nieuwe generatie van de Chevrolet Bolt: “dat zal gebeuren in de komende drie tot 5 jaar,” verduidelijkte hij bij de Amerikaanse zender.
Duurzamer
Bij Michelin krijgt deze technologie de naam Uptis. Deze band zonder luchtkamer zorgt ervoor dat je niet lek kan rijden, met stevige lamellen die de ruimte vullen die normaal ingenomen wordt door lucht. Nog een voordeel volgens de fabrikant: de vervuiling en verspilling beperkten. 20% van de jaarlijks geproduceerde banden op wereldschaal wordt verwijderd omwille van vervormingen in het loopvlak of drukverlies.
Alexis Garcin verduidelijkt dat de Uptis 100% recycleerbaar en hernieuwbaar is, en bovendien ook van een nieuw loopvlak voorzien kan worden om hem te hergebruiken. Bovendien biedt deze band de mogelijkheid om geconnecteerde diensten te voorzien, zodat je als bestuurder beter de slijtage in het oog kan houden!