Het tijdperk van de Mercedes A-Klasse is bijna voorbij: in tegenstelling tot de CLA en GLA krijgt de compacte hatchback geen opvolger. Toch is het een succesnummer geweest voor Mercedes, vooral de derde en huidige vierde generatie, die de gemiddelde leeftijd van de Mercedes-klanten sterk hebben doen dalen dankzij hun populariteit op de fleetmarkt. Maar welke 5 alternatieven zijn er nog als je op zoek bent naar een premium hatchback, het liefst met (plug-in)hybride motoren en een hoog comfortniveau?
Eeuwige rivaal #1: BMW 1 Reeks
Het is geen geheim dat Mercedes, Audi en BMW continu proberen elkaar te verslaan in het premiumsegment. De eeuwige rivaal voor de A-Klasse is dan ook de BMW 1 Reeks, die eerder in 2024 grondig vernieuwd werd. Het is eveneens een lieveling onder leaserijders dankzij zijn premium badge en sterke restwaarde, maar in tegenstelling tot de A-Klasse is de BMW 1 Reeks niet beschikbaar als plug-inhybride (PHEV). Wel is er een breed gamma aan benzine- en dieselmotoren die standaard de voorwielen aandrijven, met als topversie de M135 xDrive met vierwielaandrijving en meer dan 300 pk. De prijzen beginnen bij 32.300 euro.
Eeuwige rivaal #2: Audi A3
Audi was de eerste van de Duitse Drie met een compacte middenklasser in de vorm van de A3, die al sinds 1996 op de markt is. Vandaag zitten we aan de vierde generatie, die in 2024 nog een kleine facelift kreeg. Het uiterlijk veranderde maar subtiel, maar groter nieuws is te vinden onder de kap. De plug-inhybride Audi A3 TFSI e kreeg namelijk een grotere batterij van 19,7 kWh (netto), goed voor een elektrische actieradius van 143 km! Aan de andere kant van het ecologische spectrum heeft Audi ook een rivaal voor de Mercedes-AMG A 45 S in het gamma: de vurige Audi RS3 met zijn 400 pk sterke vijfcilinder! De goedkoopste Audi A3 kost 26.450 euro, waarmee hij verrassend genoeg goedkoper is dan de technisch gelijke Volkswagen Golf (vanaf 30.370 euro)!
De Franse slag: Peugeot 308
Vroeger zou een Peugeot nooit een alternatief kunnen zijn voor een Mercedes, maar vandaag liggen de kaarten anders geschud. De nieuwste generatie Peugeot 308 (sinds 2021) zoekt het namelijk hogerop met een wulps design, een comfortabel interieur met mooie materialen en veel luxesnufjes, en de keuze tussen benzine, diesel en plug-inhybride motorisaties. Een sportieve Peugeot 308 GTi is er helaas niet meer, maar een praktische break kan je wel krijgen (Peugeot 308 SW) en er is zelfs een volledig elektrische E-308! De 308 hatchback is verkrijgbaar vanaf 29.945 euro. Wil je liever een soberder design, dan is er ook de technisch identieke Opel Astra. Mag het nog wat excentrieker, dan is de elegante DS 4 misschien iets voor jou.
Japans vakmanschap: Toyota Corolla
Voor het rijplezier moet je de Toyota Corolla niet kiezen, al levert de bijna 200 pk sterke 2.0 Hybrid-topmotor wel meer dan correcte prestaties. Je kiest hem om zijn zuinige hybride motoren, zijn praktische eigenschappen (zeker als breakversie Corolla Touring Sports), zijn ijzersterke reputatie qua betrouwbaarheid en zijn eenvoudige maar doeltreffende ergonomie (met echte knoppen!). Helaas hebben al die kwaliteiten ook hun prijs, want een nieuwe Toyota Corolla is niet zo goedkoop als je zou vermoeden: vanaf 34.970 euro. Gelukkig gelden er regelmatig kortingen… en krijg je 10 jaar garantie, wat helpt met de restwaarde.
Het eigenzinnige alternatief: Mazda 3
Op papier kan de Mazda 3 geen vuist maken tegenover de Mercedes A-Klasse: hij heeft een veel kleiner motorenaanbod (enkel atmosferische benzinemotoren), geen sportversie en al zeker geen fiscaal interessante (plug-in)hybride versie. Maar zijn design staat na 5 jaar nog steeds als een paal boven water, en hetzelfde geldt voor zijn rijplezier. Ook het interieur is verrassend hoogwaardig en zeer goed geïsoleerd. Zijn innovatieve SkyActiv-X motor is zuinig in de praktijk, de betrouwbaarheid is uitstekend en bovendien kosten de opties veel minder geld dan bij Mercedes. De prijzen beginnen bij 26.690 euro.