De DS N°8 betekent een kleine revolutie voor het Franse merk. Naast zijn rol als nieuw elektrisch vlaggenschip is het ook de eerste DS die een nummer draagt in plaats van alleen een cijfer!
Met een lengte van 4,82 m, een breedte van 1,9 m en een hoogte van 1,58 m positioneert de DS N°8 zich precies tussen de SUV 7 en de berline 9 in het gamma van de Franse constructeur. Bij de ontwikkeling van dit nieuwe model heeft DS zich vooral gericht op de aerodynamica. Elk onderdeel van de carrosserie is uitvoerig getest in de windtunnel, met als resultaat een indrukwekkend lage Cx-waarde van 0,24. Om zeker te zijn dat deze auto opvalt, heeft DS ook veel tijd besteed aan het lichtdesign. De verticale lichtsignaturen aan voor- en achterkant, samen met een verlichte grille en logo, maken de N°8 uniek op de weg.
Indrukwekkend lichtspel binnen en buiten
Ook binnenin speelt licht een grote rol in het minimalistische ontwerp. Dit geeft de indruk dat veel elementen, zoals het ultra-brede 16-inch centrale scherm en het 10,25-inch instrumentenpaneel, lijken te zweven boven het dashboard. Een ander opvallend kenmerk is het "X"-vormige stuurwiel, geïnspireerd op de nieuwste conceptauto’s van DS. Met een royale wielbasis van 2,90 m en een bagageruimte van 620 liter onder de hoedenplank biedt de DS N°8 ook veel ruimte.
Tot 276 kW (375 pk), 511 Nm en 750 km actieradius
Net zoals de toekomstige Jeep Compass en Lancia Gamma, en de huidige Peugeot 3008, 5008 en Opel Grandland, rust de DS N°8 op het STLA Medium-platform van Stellantis. Dit betekent dat hij dezelfde batterijen en aandrijflijnen deelt met zijn neven. In de instapversie heeft de DS N°8 een elektromotor op de vooras van 169 kW (230 pk) en 345 Nm, gecombineerd met een bruikbare batterijcapaciteit van 74 kWh. Deze versie biedt een actieradius van maximaal 572 km en accelereert van 0 naar 100 km/u in 7,7 seconden dankzij een kortstondige boost van 30 pk.
Een stapje hoger krijg je een motor van 180 kW (245 pk) en een batterij van 101 kWh, waarvan 97,2 kWh bruikbaar. Hiermee claimt de DS N°8 een maximale WLTP-actieradius van 750 km en kan hij meer dan 500 km rijden aan een constante snelheid van 120 km/u. In deze configuratie bereikt de auto 100 km/u in 7,8 seconden. Tot slot is er een versie met vierwielaandrijving, die dankzij twee motoren een gecombineerd vermogen van 257 kW (350 pk), of zelfs 276 kW (375 pk), en 511 Nm koppel levert. Deze variant accelereert van 0 naar 100 km/u in slechts 5,4 seconden en biedt een actieradius van maximaal 686 km. Alle versies van de DS N°8 hebben een topsnelheid van 190 km/u.
Vanaf midden 2025 te koop, maar voor welke prijs?
Alle DS N°8-modellen ondersteunen een maximale laadcapaciteit van 160 kW aan een snellader op gelijkstroom, een laadvermogen dat volgens DS constant blijft tussen 20% en 55% batterijniveau. Hiermee kan de N°8 van 20% naar 80% opladen in slechts 27 minuten. Bij wisselstroom bedraagt de standaard laadcapaciteit 11 kW, met een optionele upgrade naar 22 kW. Daarnaast beschikt de DS N°8 over regeneratief remmen met drie instelbare niveaus en een eenpedaalmodus. De kers op de taart: een warmtepomp is standaard! Het enige wat we op dit moment nog niet weten, zijn de prijzen van de DS N°8 en zijn varianten. Deze zullen waarschijnlijk bekend worden gemaakt in aanloop naar de commerciële lancering, die gepland staat voor medio 2025.