Na ons te hebben verlaten in 2013, maakt de Urban Cruiser nu zijn comeback in het Toyota-gamma in de vorm van een volledig elektrische SUV!
De Toyota Urban Cruiser, gebaseerd op het concept met dezelfde naam dat vorig jaar werd voorgesteld, deelt een groot deel van zijn design met deze studie. Zo heeft hij dezelfde opvallende "hammerhead"-voorzijde als het concept. Helaas oogt de productiemodelversie beduidend minder agressief en dynamisch dan het model dat we vorig jaar op de Kenshiki zagen. Met een lengte van 4,285 meter, een breedte van 1,8 meter en een hoogte van 1,64 meter is de Urban Cruiser iets groter dan de huidige Yaris Cross. Deze afmetingen zijn bijna identiek aan die van het concept uit 2023. Vergeleken met zijn voorganger is de Urban Cruiser echter 35,5 cm langer, 7,5 cm breder en 11,5 cm hoger.
Compacte, flexibele SUV
Binnenin heeft Toyota zijn volledig elektrische stads-SUV uitgerust met een digitaal instrumentenpaneel van 10,25 inch en een centraal scherm van 10,1 inch. De Urban Cruiser heeft een wielbasis van 2,7 meter, wat 14 cm meer is dan die van de Yaris Cross. Dit betekent dat de passagiers achterin veel ruimte zouden moeten hebben. Bovendien kunnen ze rekenen op een verschuifbare achterbank en verstelbare rugleuningen voor een optimaal comfort.
Twee batterijen en drie motorisaties
Als de koetswerkvorm en het dashboard van de nieuwe Toyota Urban Cruiser je doen denken aan die van de Suzuki e Vitara, is dat geen toeval: beide modellen delen hetzelfde platform en dezelfde drie aandrijflijnen. De eerste variant combineert een elektromotor van 106 kW (144 pk) en 189 Nm met een batterij van 49 kWh. De tweede biedt eveneens voorwielaandrijving, maar met een sterkere elektromotor van 128 kW (174 pk) en een grotere batterij van 61 kWh. Tot slot is er een versie met vierwielaandrijving, waarbij de grotere batterij wordt gecombineerd met een extra elektromotor van 48 kW achteraan. Deze laatste levert een gecombineerd vermogen van 135 kW (184 pk) en 300 Nm koppel. Net als bij de Suzuki e Vitara beschikt alleen de versie met vierwielaandrijving over een "Trail"-modus. Deze modus maakt gebruik van de remmen en verdeelt het koppel over de tegenovergestelde wielen om een sperdifferentieel na te bootsen.
Afspraak in Brussel!
Helaas blijven er nog veel vragen open over deze volledig elektrische Urban Cruiser. Toyota heeft bijvoorbeeld nog geen WLTP-actieradius of prijzen bekendgemaakt voor de drie varianten. We verwachten echter meer details te horen tegen de Brussels Motor Show, die op 10 januari zijn deuren opent. De Toyota Urban Cruiser wordt daar een van de (vele) modellen die hun wereldpremière in onze hoofdstad zullen beleven!