In 1989 laat Ferrari het doek vallen over de 412i, een 2+2 coupé met V12. Eindelijk!, zullen er heel wat gedacht hebben want met zijn rechthoekige vormen en zijn 17-jaar oude techniek was de wagen eind jaren ’80 al behoorlijk verouderd. Ferrari begon opnieuw vanaf een wit blad papier om drie jaar later het segment langs de grote poort weer binnen te rijden met een wagen die sex-appeal uit elke porie uitstraalde: de 456 GT!

Een subliem ontwerp, een felle V12
Het koetswerk dat door Pininfarina was getekend en aan de Daytona deed denken, wist in een mum van tijd alle autoliefhebbers over de hele wereld te bekoren. De 456 GT was ook een echte Ferrari onder de motorkap: een felle, nieuwe V12 die uit zijn 5.5 liter grote longinhoud 442 pk puurde. Hij was voorzien van een manuele zesversnellingsbak. De motor schreeuwde zijn stembanden schor uit vier uitlaten. Ferrari kondigde een topsnelheid van 302 km/u aan en een sprint van 5,2 seconden om van 0 naar 100 km/u te knallen.

Helaas, heel wat technische mankementen ontsierden het begin van zijn carrière. Het ging zelfs zo ver dat Ferrari in 1998 een nieuwe generatie op de markt bracht, die aangepast en verbeterd was. Het model was de 456 M GT waarbij M staat voor ‘Modificata’. Deze Ferrari was fiks onder handen genomen wat afwerking en betrouwbaarheid betreft. Hij was niet krachtiger geworden, maar de eigenaars van dit model hadden geen last meer van slapeloze nachten. Andere nieuwigheid die veel minder gewaardeerd werd, was de introductie van de automatische versnellingsbak. Deze verouderde bak met vier versnellingen was nefast voor het karakter van de V12. Gelukkig bleef deze automaat een optie en werden de meeste 456’s met drie pedalen geleverd.

De prijzen
Met een productie van ongeveer 3.300 stuks is dit een van de laatste betaalbare Ferrari’s. Zijn 2+2 constructie is niet het meest geliefd bij de Ferrari-fans, maar dat wil niet zeggen dat het model niet gegeerd is. Toegegeven, hij blijft ver achter de andere V12-Ferrari’s, maar toch steeg de vraagprijs voor deze wagen het afgelopen jaar. Niet zo gek lang geleden kon je nog een exemplaar op de kop tikken voor minder dan 40.000 euro, maar dat is tegenwoordig niet meer mogelijk. Het bewijs dat het om een goede investering gaat.

Voor minder dan 60.000 euro kun je enkel modellen met veel kilometers en de automatische versnellingsbak terugvinden. Je zal wel exemplaren zien van minder dan 50.000 euro, maar bij die wagens ontbreekt dan ook elke historiek. Daar loop je best met een grote boog omheen. Voor een 456 M-versie met manuele versnellingsbak, wat het meest gevraagde model is, moet je rekenen op een prijskaartje van minstens 70.000 euro.

Onderhoud
Het voordeel van een relatief goedkope aankoopprijs, is dat er nog budget overblijft voor het onderhoud en dat zal bij deze 456 GT zeker van pas komen. De 456 GT heeft heel wat elektronische kwaaltjes en die oplossen is een dure aangelegenheid. De 456 M GT heeft daar heel wat minder last van.

Het hart van dit Italiaanse beest, de V12, is solide en betrouwbaar. Hij heeft zijn jaarlijks onderhoud nodig (ongeveer 1.000 euro) en je moet al zijn riemen vervangen na 50.000 km of na drie jaar. Dat klusje kost ongeveer 4.000 euro. Je kan dus behoorlijk wat kilometers afmalen als je wil. De versnellingsbak is goed, maar de ophanging vraagt zorg en onderhoud: de achterste schokdempers zijn te vervangen na 20.000 km (ongeveer 3.000 euro voor dit werkje), de stuurgewrichten en rubberen blokken vervangen je elke 40.000 km, de remschijven houden het 50.000 km vol (500 euro per paar vooraan).

We geven je nog enkele exuberante prijzen mee: 600 euro voor een rubberen dichting voor je deur, 800 euro voor een velg, 850 euro voor de motor van een elektrisch raam, 360 euro voor 12 bougies en meer dan 4.000 euro voor een bumper vooraan. Wanneer het op banden aankomt, weet dan dat een set van vier stuks vervangen je 2.000 euro kost. Ben je nog steeds daar? Mooi zo, dan kunnen we nog meegeven dat zijn gemiddeld verbruik schommelt tussen de 15 en 30 l/100 km.

Conclusie
De andere Ferrari’s wisselen momenteel voor astronomische bedragen van eigenaar en vallen slechts in het bereik van de happy few. De prijs van een 456 GT is momenteel nog betaalbaar, maar hij is ook aan flinke opmars bezig. Het is slechts een kwestie van tijd vooraleer hij zijn broers in die hoge prijsklasse zal vergezellen. Maar een interessante aankoopprijs wil niet zeggen dat zijn onderhoud een erg betaalbaar is. De 456 GT is bovenal een authentieke Ferrari, inclusief de hoge eisen die dat vraagt.