Vandaag kijken we met ons vergrootglas naar ‘kleine’ details die een groot verschil kunnen maken. Na de sleutels, sturen, uitlaten, schermen, velgen, pedalensets en spoilers richten we onze aandacht op de 5 meest opvallende koplampen.
1. Citroën DS
Toen hij halverwege de jaren ’50 op de markt kwam was de DS het topmodel van Citroën. Hij moest een technologische voortrekker zijn en blijven. Bij zijn facelift in 1967 rustte het Franse merk hem daarom uit met koplampen die zwenkten in functie van de stuurhoek. Een ware revolutie, en een première voor een productiemodel.
2. Buick Riviera
Koplampen waren niet steeds heilig in de autosector. In de jaren ’60 deden bepaalde constructeurs er zelfs alles aan om ze te verbergen. De Buick Riviera slaagde misschien wel het best van al in dit kleine spelletje. Zijn verticale koplampen zijn aan weerszijden van het radiatorrooster opgesteld, verborgen achter blinden die zoals oogleden opengaan.
3. Cizeta V16T
Is er iets cooler op de automarkt dan klapkoplampen? Ja: dubbele klapkoplampen. Bij daglicht was het front van de Cizeta V16T perfect vlak. Zodra de nacht viel doken echter twee rijen verborgen koplampen op om de weg beter te kunnen zien. Niet overbodig als je weet dat hij is uitgerust met een V16 van 6 liter en 540 pk…
4. Audi R8
De constructeur met de vier ringen is een meester in het tekenen van koplampen. Zijn matrixtechnologie hoort bij de meest indrukwekkende van de sector en zijn dagrijlichten herken je in een oogopslag. Die eigenschap is vandaag te zien op alle nieuwe modellen, ongeacht het merk, maar we hebben ze te danken aan de eerste Audi R8.
5. Lykan HyperSport
Koplampen zijn voor autobouwers een belangrijke manier om zich te onderscheiden. Maar wat kan je nog doen om boven het maaiveld uit te komen wanneer iedereen toegang heeft tot de jongste technologie? Wat dacht je van lichtblokken met echte diamanten? Dat is namelijk wat een constructeur uit Dubai heeft gedaan in zijn eerste hypercar. Alsof de rest van zijn design niet volstaat om de aandacht te trekken…