Na een blik op de meest originele sleutels, sturen, uitlaten, schermen, velgen en pedalensets, buigen we ons nu over de meest indrukwekkende achtervleugels.
1. Porsche 2.7 Carrera RS
Porsche heeft een stevige reputatie als het om spoilers gaat. We hadden het kunnen hebben over de eerste Turbo's, het complex uitvouwende exemplaar van de Panamera of de nieuwe vleugel van de GT3. Maar er is iets nog legendarischer: de 'ducktail' van de eerste RS! Moeten we nog vertellen over het nut ervan?
2. Lamborghini Countach
Als we het over achtervleugels hebben, kunnen we de Lamborghini Countach niet over het hoofd zien. Niet omwille van zijn nutteloosheid, maar wel omwille van zijn geschiedenis! De Italiaanse supercar werd immers niet gehomologeerd met zo'n broodplank achteraan, hij mocht tijdens de productie zelfs niet gemonteerd worden! Pas toen de afgewerkte auto's klaar stonden om getransporteerd te worden, werd de spoiler toegevoegd. En eerlijk gezegd kunnen we begrijpen waarom: wat een uitstraling!
3. Ford Sierra Cosworth
In tegenstelling tot de vorige auto in deze lijst, waarvan de spoiler nooit de binnenkant van een windtunnel zag, was die van Ford zorgvuldig ontworpen. Het doel? Om een racewagen te maken! Daarbij ontwikkelde bij 100 kg druk bij 160 km/u! Toen het tijd was om hem op de productieversie van de wagen te monteerde, dimde Ford de boel wat en leverde hij nog maar 20 kg bij 110 km/u. De look veranderede echter niet!
4. Bugatti Veyron
De Veyron is zonder twijfel dé auto van al onze lijstjes: pedalen, sleutels en nu achtervleugels! Hoe komt hij deze keer hier terecht? Niet alleen is hij inklapbaar, hij heeft ook een 'top speed'-stand en kan dienen als luchtrem. Het is ook een dubbele spoiler! Het lagere deel verhoogt immers de downforce nog meer!
5. Honda Civic Type R
Wat zou een Type R zijn zonder zijn spoiler? Sinds zijn tweede generatie wordt de Japanse racer geleverd met wat lijkt op een te groot aanhangsel voor een auto met voorwielaandrijving. Maar die toevoeging is verre van nutteloos! Zonder spoiler had hij zijn record op de Nürburgring misschien niet zo lang kunnen behouden. En ja, ook de nieuwe generatie krijgt een spoiler.
6. Zenvo TSR-S
Zenvo heeft op de TSR-S actieve aerodynamica naar een nieuw niveau getild! Zijn spoiler plooit in alle richtingen! Hij buigt naar links als je naar links draait en naar rechts als je naar links draait. De bedoeling is om de druk op het binnenste wiel te maximaliseren. Als je op de rem trapt, komt hij overeind om als luchtrem dienst te doen. Het voorkomt ook dat de bestuurder het voertuig dat hem van achteren aanrijdt niet ziet wanneer die niet op tijd remt!
7. McLaren Speedtail
Je ziet ze niet, maar ze zijn er wel! Ja, ze! De McLaren Speedtail heeft twee vleugels. Ze zijn praktisch onzichtbaar, perfect geïntegreerd en weggewerkt in het koetswerk. De koolstofvezel buigt aan de basis wanneer ze omhoogkomen! Ze worden geactiveerd om de auto bij hoge snelheid te stabiliseren of als luchtrem. Een technologisch meesterwerkje.
?
Cet article vous a plu et vous souhaitez recevoir les dernières actualités automobiles directement dans votre boîte mail ? Abonnez-vous maintenant gratuitement, tout comme plus de 300.000 amateurs de vo