Een SUV is uiteindelijk een logische beslissing voor Alfa Romeo: vorig jaar was een nieuwe auto op vier in Europa een SUV. De markt groeit alleen maar, onder meer voor de premiummodellen. Na Porsche, Maserati en zelfs Bentley is er voor sportieve constructeurs geen enkel beletsel meer om een model op hoge wielen uit te brengen…

Onderhuids

De Stelvio is door en door Italiaans en staat op een platform dat “Giorgio” heet. Dat deelt hij met de Giulia. Het platform is licht en gebruikt aluminium onder meer voor de achterkant, de motorkap, de ophanging en zelfs de motoren.

Op hoge poten?

De Stelvio is uiteraard imposanter dan de Giulia. In cijfers vertaalt dat zich in een 65 mm hogere bodemvrijheid (20 centimeter in totaal), een 19 centimeter hogere rijpositie en een lengte van 4,698 meter. Dat geeft de Stelvio min of meer dezelfde afmetingen als de Porsche Macan, Mercedes GLC en BMW X3.

Drietand?

We hadden het vermoed, maar het is niet het geval. De nieuwe SUV van Maserati, de Levante, staat nog op een oud Chrysler-platform. De Stelvio krijgt dan weer een gloednieuwe basis. De stijlgelijkenissen zijn frappant, vooral in profiel. De spitse koplampen en lange motorkap maken er dan weer een echte Alfa Romeo van. Ook op 20 centimeter van de grond.

Hoe zit het met de dynamiek?

Alfa Romeo belooft inderdaad een van de meest dynamische SUV’s op de markt. Op papier klinkt het alvast veelbelovend. Door het uitgebreide gebruik van lichte materialen zet hij slechts 1,6 ton op de weegschaal en verdeelt hij zijn gewicht zo goed mogelijk, met een perfect evenwicht tussen de voor- en achteras. Om de dynamiek te perfectioneren voegt Alfa nog een (optionele) gestuurde ophanging toe, een Q4-vierwielaandrijving die de achteras verkiest maar tot 50% van het vermogen naar de voorwielen kan sturen, en een elektronisch differentieel.

En de “cuore sportivo”?

Alfa belooft aanvankelijk twee motoren: een 2.2 JTDm turbodiesel van 210 pk (470 Nm) en een 2.0 Turbo-benzinemotor van 280 pk (400 Nm). Later komen er nog bravere versies van respectievelijk 180 en 200 pk. Voor het absolute summum moet je bij de Quadrifoglio zijn, met Ferrari-V6 van meer dan 500 pk. Maar dat is een ander verhaal…

Wat zegt het interieur?

Als je de nieuwe Giulia kent, dan zijn er geen verrassingen. Het dashboard, de materialen en de algemene presentatie zijn hetzelfde. De Stelvio neemt zelf het 8,8 duim grote multimediascherm over. Het ziet er allemaal aangenaam uit en de afwerkingskwaliteit van het dashboard wist ons te verrassen. Als je echter op enkele details begint te letten, zal je wel enkele details opmerken…

Over de ruimte zijn er geen klachten: iedereen heeft voldoende plaats, ook achterin. De moduleerbaarheid is klassiek, met een 1/3-2/3 neerklapbare achterbank die bijna een vlakke laadvloer vormt. De koffer is 525 liter groot en heeft standaard een elektrische achterklep.

Staat de Stelvio zijn mannetje op de weg?

Zonder twijfel. De Stelvio beheerste de bochten in Zwitserland, waar we hem konden uitproberen, voorbeeldig. De koetswerkrol blijft bijzonder beperkt, waardoor hij als een premiumberline in de bochten duikt. Met het directe en precieze stuur plaats je de voortrein nauwkeurig, die tonnen grip biedt. De rest? Die volgt zonde raarzelen. Dat is te danken aan de vierwielaandrijving, die bijna als een achterwielaandrijver reageert, en daar meer veiligheid aan toevoegt. Kers op de taart: het ophangingscomfort laat nooit echt steken vallen.

Bij de motoren wist vooral de diesel ons te verleiden. Hij klinkt wat ruw in lage toeren, maar onderweg wordt dat beter. Hij zal niet zingen zoals een diva in de opera van Milaan, maar hij doet wat hij kan. Punch heeft hij dan weer genoeg van in de lage toeren. De benzinemotor liet ons dan weer wat op onze honger zitten. Paarden zijn er genoeg, maar hij klinkt niet echt muzikaal en reageert bijzonder lineair. Voor een merk dat een reputatie vestigde als motorbouwer hadden we meer temperament verwacht. De achttrapsautomaat kan je manueel bedienen met schakelpeddels achter het stuur, en reageert snel en intelligent.

Is de uitrusting up-to-date?

Niet helemaal. Alfa haalt zijn achterstand in, maar moet nog steeds wat toegeven op zijn belangrijkste rivalen. De Stelvio biedt bijvoorbeeld wel rijstrookassistentie, een adaptieve snelheidsregelaar, een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto enzovoort, maar nog geen fileassistentie of Apple CarPlay of Android Auto. Of conciërgediensten enzovoort…

Prijzen

Alfa Romeo zet zijn Stelvio in de catalogus vanaf € 46.950. Die prijs lijkt hoog, maar het gaat dan om de Super 2.2 JTDm van 210 pk. De benzinemotor van 280 pk kost op zijn beurt € 49.550. De prijzen van de minder krachtige versies werden nog niet meegedeeld. Ter vergelijking: de Audi Q5 Quattro S-Tronic 2.0 TDI van 190 pk kost € 48.350, de BMW X3 xDrive30 (211 pk) kost € 53.550, de Jaguar F-Pace 2.0 AWD Pure (180 pk) € 45.700 en de Mercedes GLC 250d 4-Matic (204 pk) kost € 48.158.

Besluit

Na de Giulia zet Alfa zijn vernieuwing voort. De markt van de middelgrote premium-SUV’s telt al heel wat concurrenten, maar de Stelvio onderscheidt zich door zijn stijl en zijn verbluffende rijplezier. Ideaal voor bochtige wegen, waar zijn weggedrag dat van de Giulia benadert, maar waar hij praktische aspecten aan toevoegt. Foutenvrij is hij echter niet: zijn uitrusting is niet helemaal up-to-date vergeleken met de concurrentie, en er vallen nog steeds enkele afwerkingsdetails op. Maar een Alfa koop je natuurlijk niet voor de gadgets.