De Hyundai Ioniq 5 werd in 2021 gelanceerd, kreeg onlangs nog een facelift en is een elektrische SUV die vooral bedoeld is voor gezinsgebruik. Maar het Zuid-Koreaanse model valt ook op met zijn look die doet denken aan een blokvormige Italiaanse hatchback die schitterde in de rallysport eind de jaren ’80 en begin de jaren ’90. Wat gebeurt er dan als de sportieve N-divisie van de constructeur besluit om het model onder hoogspanning te brengen? Kan de Ioniq 5 N daarmee even legendarisch worden als die Italiaan met de Griekse naam? Het zou best kunnen...
Design Hyundai undefined
Flinke anabolenkuur voor de Hyundai Ioniq 5 N
Het is meteen duidelijk dat de experts van de N-divisie geen half werk hebben geleverd om de Ioniq 5 tot een echte sportwagen te transformeren. Ze hebben zowat de volledige voorzijde aangepast, net als de zijschorten en een groot deel van de kont, met tal van diffusors en vleugels. Daarmee ziet de Ioniq 5 N er niet enkel een stuk agressiever uit, met zijn lengte van 4,72 m, zijn breedte van 1,94 m en zijn hoogte van 1,59 m is hij ook 2 cm lager, 8 cm langer en 5 cm breder dan een klassieke Ioniq 5!
Aan boord zijn de aanpassingen minder ingrijpend, maar toch nog duidelijk aanwezig. De sportieve EV krijgt onder meer kuipzetels met verlichte logo’s die je zowel uitstekend vasthouden als erg goed zitten. De Ioniq 5 N krijgt ook een specifiek stuurwiel met een dikke rand, dat precies goed in de hand ligt, en tal van knoppen – maar daar komen we later op terug. Tenslotte krijgt de sportieve elektrische crossover ook een specifieke middenconsole, met onder meer een handige inductielader voor smartphones.
Beleving Hyundai undefined
Zowel meer als minder praktisch
De rest is vrijwel identiek aan de andere versies van de elektrische SUV, met een sobere presentatie vervaardigd uit een knappe mix van harde en zachte plastics, een hoogwaardig afwerkingsniveau en een dubbel digitaal schermpaneel van 12,3 inch. Dat laatste krijgt wel de nieuwste versie van het infotainmentsysteem van het merk. Het reageert sneller en is ook gemakkelijker in gebruik dan vroeger, maar jammer dat sommige knopjes nog steeds te klein zijn, zoals die om terug naar het startscherm te keren. Android Auto en Apple CarPlay zijn altijd aanwezig, ook draadloos. Hyundai heeft gelukkig wel gekozen om de klimaatcontrole apart te houden via fysieke knoppen.
Wat er verder niet verandert in de Ioniq 5 N, is zijn wielbasis van 3 m en zijn verschuifbare achterbank. De zitruimte op de achterbank is dus nog steeds uitstekend! Zijn koffervolume bedraagt nog steeds 527 tot 1.600 liter. Maar het slechte nieuws is dat de extra opbergruimte onder de dubbele bodem achteraan en onder de motorkap verdwenen zijn, om plaats te maken voor de luidsprekers die het interieur van ‘motorgeluid’ voorzien. De elektrische SUV kan namelijk de viercilinder uit de andere N-modellen nabootsen, maar ook twee meer futuristische klanken verspreiden.