Sébastien Vanhouche

27 MRT 2024

Test: Hyundai Ioniq 5 N, revolutionaire elektrische SUV!

De N-sportafdeling van Hyundai heeft de elektrische SUV Ioniq 5 uitgerust met tal van kunstjes, rijmodi en specifieke functies. Maar is de Ioniq 5 N daarmee even opwindend als een sportwagen met verbrandingsmotor?

"De Hyundai Ioniq 5 N is simpelweg een van de leukste en meest overtuigende wagens die we al hebben getest. En dat over alle soorten motorisaties heen!"

De Hyundai Ioniq 5 werd in 2021 gelanceerd, kreeg onlangs nog een facelift en is een elektrische SUV die vooral bedoeld is voor gezinsgebruik. Maar het Zuid-Koreaanse model valt ook op met zijn look die doet denken aan een blokvormige Italiaanse hatchback die schitterde in de rallysport eind de jaren ’80 en begin de jaren ’90. Wat gebeurt er dan als de sportieve N-divisie van de constructeur besluit om het model onder hoogspanning te brengen? Kan de Ioniq 5 N daarmee even legendarisch worden als die Italiaan met de Griekse naam? Het zou best kunnen...

Advertentie
Advertentie

Design

Flinke anabolenkuur voor de Hyundai Ioniq 5 N

Het is meteen duidelijk dat de experts van de N-divisie geen half werk hebben geleverd om de Ioniq 5 tot een echte sportwagen te transformeren. Ze hebben zowat de volledige voorzijde aangepast, net als de zijschorten en een groot deel van de kont, met tal van diffusors en vleugels. Daarmee ziet de Ioniq 5 N er niet enkel een stuk agressiever uit, met zijn lengte van 4,72 m, zijn breedte van 1,94 m en zijn hoogte van 1,59 m is hij ook 2 cm lager, 8 cm langer en 5 cm breder dan een klassieke Ioniq 5!

 

Aan boord zijn de aanpassingen minder ingrijpend, maar toch nog duidelijk aanwezig. De sportieve EV krijgt onder meer kuipzetels met verlichte logo’s die je zowel uitstekend vasthouden als erg goed zitten. De Ioniq 5 N krijgt ook een specifiek stuurwiel met een dikke rand, dat precies goed in de hand ligt, en tal van knoppen – maar daar komen we later op terug. Tenslotte krijgt de sportieve elektrische crossover ook een specifieke middenconsole, met onder meer een handige inductielader voor smartphones.

Beleving

Zowel meer als minder praktisch

De rest is vrijwel identiek aan de andere versies van de elektrische SUV, met een sobere presentatie vervaardigd uit een knappe mix van harde en zachte plastics, een hoogwaardig afwerkingsniveau en een dubbel digitaal schermpaneel van 12,3 inch. Dat laatste krijgt wel de nieuwste versie van het infotainmentsysteem van het merk. Het reageert sneller en is ook gemakkelijker in gebruik dan vroeger, maar jammer dat sommige knopjes nog steeds te klein zijn, zoals die om terug naar het startscherm te keren. Android Auto en Apple CarPlay zijn altijd aanwezig, ook draadloos. Hyundai heeft gelukkig wel gekozen om de klimaatcontrole apart te houden via fysieke knoppen.

 

Wat er verder niet verandert in de Ioniq 5 N, is zijn wielbasis van 3 m en zijn verschuifbare achterbank. De zitruimte op de achterbank is dus nog steeds uitstekend! Zijn koffervolume bedraagt nog steeds 527 tot 1.600 liter. Maar het slechte nieuws is dat de extra opbergruimte onder de dubbele bodem achteraan en onder de motorkap verdwenen zijn, om plaats te maken voor de luidsprekers die het interieur van ‘motorgeluid’ voorzien. De elektrische SUV kan namelijk de viercilinder uit de andere N-modellen nabootsen, maar ook twee meer futuristische klanken verspreiden.

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Tot 478 kW (650 pk) en 448 km autonomie

Het meeste werk aan de Hyundai Ioniq 5 N is natuurlijk onderhuids gebeurd. Naast een stijver chassis dankzij 42 extra laspunten en 2,1 m aan extra kleefmateriaal, is er nu ook een extra elektromotor van 175 kW (238 pk) en 370 Nm op de vooras. Achteraan is de motor dan weer opgedreven tot 303 kW (412 pk) en 400 Nm koppel. In totaal ontwikkelt de Zuid-Koreaanse elektrische SUV 448 kW (610 pk) en 740 Nm, of zelfs 478 kW (650 pk) en 770 Nm als je de N Grin Boost-knop indrukt!

 

Dankzij dit overaanbod aan vermogen kan de Ioniq 5 N in amper 3,4 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten, met een topsnelheid van 260 km/u. Een echte raket, aangedreven door een batterij van 84 kWh waarmee de elektrische SUV een actieradius van 448 km haalt. En natuurlijk staat de Ioniq 5 N nog steeds op een architectuur van 800 V, waarmee hij tot 350 kW kan snelladen om van 10 tot 80% op te laden in slechts 18 minuten. Dat betekent minder tijd aan de laadpaal en meer tijd onderweg of op het circuit, waar hij zijn spannende karakter pas echt kan uitdrukken.

 

Minstens zo leuk als een brandstofauto

De N-divisie heeft werkelijk alles op alles gezet qua technologie en heeft de Ioniq 5 uitgerust met tal van specifieke functies en rijmodi: N Battery Preconditioning, N Race, N Pedal, N Brake Regen, N Drift Optimizer, N Torque Distribution, N Launch Control, N Grin Boost, N Active Sound +, N e-shift en tenslotte nog N Road Sense. Met al deze N-Dingen zou je kunnen denken dat de ingenieurs te veel hebben gedaan, maar niets is minder waar! Alles werkt perfect en vrijwel geen van deze functies wordt echt karikaturaal, zelfs niet het valse motorgeluid of de gesimuleerde schakelmomenten. Integendeel! Beide functies dragen erg bij aan de charme en aan het gemak waarmee je de Ioniq 5 N bestuurt. Ze geven je een beter snelheidsgevoel en maken je meer betrokken bij de rijervaring.

 

We zijn niet alleen overdonderd door de technologie, het gebeurt niet vaak dat we zo overladen worden, maar we hebben ons ook nog maar weinig zo geamuseerd op het circuit, zelfs niet achter het stuur van een benzinewagen... De Ioniq 5 N kan gewoonweg wedijveren met de Audi RS 4, RS 6 of zelfs de BMW M3 Touring! Een indicatie van hoe indrukwekkend Hyundai zijn Ioniq 5 N heeft gemaakt.

Tenslotte lijkt het enige echte gebrek van de sportieve Ioniq 5 zijn N Drift Optimizer te zijn, de enige functie die niet natuurlijk aanvoelt. Maar geen paniek, want met een andere modus (N Torque Distribution) kan je een groot deel van zijn vermogen naar de achteras sturen en je zo achter het stuur wanen van een echte achterwielaandrijver die heerlijk schuin de bocht uitkomt, en dat met een verbazingwekkend gemak.

 

Hebben we trouwens al vermeld dat de Ioniq 5 N 2,2 ton weegt? Veel maakt het niet uit, want hij weet zijn gewicht erg goed te beheersen, al wordt het ook niet volledig gemaskeerd. Het enige moment wanneer je deze massa echt voelt, is tijdens (zeer) snelle richtingswissels, waar je enige traagheid kan merken. Maar zijn remmen, met remschijven van 400 mm en remklauwen met 4 zuigers vooraan en schijven van 360 mm achteraan, blijven hard bijten, ook wanneer de ronden op het circuit zich opstapelen.

 

Tal van persoonlijkheden, allemaal even aangenaam

Eenmaal op de snelweg of in de stad volstaan een paar drukken op de knoppen op het stuur om de rijmodi weer in te stellen op straatgebruik, met een meer klassieke regeneratieve remwerking en geen gesimuleerde schakelmomenten meer. Dan wordt het Zuid-Koreaanse elektrische monster weer een mak lammetje waarmee je zacht kan rijden met enkel je rechtervoet. En hoewel de ophanging van de Ioniq 5 N aan de stevige kant is, zijn de veiligheidssystemen wel massaal aanwezig en zeer gemakkelijk te gebruiken. Je kan de elektrische SUV zelfs zelfstandig van rijstrook laten wisselen op de snelweg met een ruk aan de richtingaanwijzers. Een auto met niet een of twee, maar meteen tientallen gezichten, al zijn die van de Ioniq 5 N allemaal even aangenaam om te leren kennen.

Prijs

Hyundai Ioniq 5 N prijs

Met al deze kwaliteiten en al dit vermogen, en met rivalen als de Audi RS4, RS6 of de BMW M3 Touring, zou je een gepeperde rekening kunnen verwachten... Maar dat valt best mee! De Hyundai Ioniq 5 N is namelijk verkrijgbaar in België vanaf 77.999 euro. Dat is niet goedkoop, maar ook zeker niet duur voor een dergelijk prestatieniveau. De enige opties die je nog kan bijbestellen, zijn het glazen panoramadak van 1.000 euro en de verschillende koetswerkkleuren, met een kostprijs van 750 tot 1.200 euro. Dat is alles!

Verdict

De Hyundai Ioniq 5 N is niet enkel de leukste EV op de markt, maar ook een van de leukste en meest overtuigende auto’s die we ooit hebben getest. En dat over alle motorisaties heen! Fun waarvoor je bovendien een pak minder geld betaalt dan bij het gros van zijn concurrenten...

Ontdek meer inzichten
Hyundai Arrow-icon
Advertentie
Advertentie