En dan is deze RS4 zelfs nog een uitzondering. Want in tegenstelling tot zijn concurrent uit Stuttgart doet de Beierse break het al even zonder berlineversie. Dat was trouwens net hetzelfde bij zijn debuut in 1999, als opvolger van de legendarische Audi RS2 Avant. Wat deze nieuwe generatie nog gemeen heeft met het oermodel van de RS4? Een V6 onder de motorkap.
De tekentafel
Door zijn roeping als supersnelle gezinsbreak kwam de Audi RS4 Avant altijd relatief discreet voor de dag. Geen dikgewelfde motorkap, geen waanzinnig uitgeklopte wielkasten of spoilergeweld op de achterklep: met een RS4 reed je desgewenst discreet, zeker wanneer je koos voor een subtiele koetswerkkleur en de klassieke weggevers als zilveren spiegelbehuizingen in dezelfde kleur liet meespuiten.
Dat is in deze nieuwe Audi RS4 Avant iets anders: de voorbumper is dieper uitgesneden, de voor- en achterlichten krijgen kleine details die volgens Audi naar de legendarische Audi 90 IMSA GTO verwijzen, maar die volgens ons de verwantschap met de RS5 in de verf zetten. Stip de exterieuraccenten nog eens aan in koolstofvezel (minstens € 4.600) of aluminium (minstens € 4.000) en je RS4 Avant springt in het oog.
Binnenin wijzen sportzetels en het afgeplatte sportstuur op de atletische inborst van de gezinsbreak, maar verder is het dashboard even strak getekend, het interieur kwalitatief afgewerkt en de koffer ruim als de doordeweekse A4 Avant: 505 liter met de achterbank rechtop, 1.510 liter met het geheel neergeklapt. Het optionele digitale instrumentenpaneel telt ten slotte nog enkele RS4-specifieke wijzertjes en weergaves.
De testbank
Net als de RS5 Coupé is deze RS4 Avant een kind van zijn tijd: de hoogtoerige atmosferische 4.2 V8 maakt plaats voor een 2.9 V6 biturbo. Met 450 pk (tussen 5.700 en 6.700 tpm) en 600 Nm (tussen 1.900 en 5.000 tpm) precies even sterk als in de RS5, en in gewijzigde vorm ook terug te vinden bij Porsche. Het moet het verbruik en de CO2-uitstoot van deze RS4 ten goede komen, maar daarover meteen meer.
Het vermogen gaat nog steeds naar de vier wielen in een 40/60-verhouding (in sommige situaties stuurt de Audi zelfs 85 procent naar de voorwielen of 70 procent naar de achterwielen), maar de S-Tronic zevenbak met dubbele koppeling uit de voorganger wijkt voor een Tiptronic-achttrapsautomaat. Die zet tegenwoordig even snelle schakeltijden neer en is zachter in gebruik in automatische stand, en kan beter om met het toegenomen koppel van deze RS4 Avant.
Het resultaat? 0-100 km/u in 4,1 seconden en een begrensde topsnelheid van 250 km/u. Kies je voor het RS Dynamic-pack, dan wordt de topsnelheid niet alleen verhoogd tot 280 km/u, maar voegt Audi ook een sperdifferentieel toe en een RS Plus-sportonderstel met Dynamic Ride Control, dat het koetswerk beter onder controle houdt bij acceleraties, remmen en in bochten.
Dat deze RS4 kan accelereren, is van meet af aan duidelijk: de Audi smeert zijn gulle koppel breed uit onderin de toeren en schiet er in een rotvaart vandoor. Zelfs hoger in de toeren gaat het hem goed af, terwijl hij blijft razen en sleuren. Jammer dat de V6 er zelfs met de optionele sportuitlaat (€ 1.222) te kunstmatig blijft klinken.
De Quattro-vierwielaandrijving houdt de vier wielen naar goede gewoonte stevig in het gareel, waardoor je de RS4 Avant met een licht maar precies stuur de bocht in plaatst en vroeg op het gas kunt. Er is wat lichte marge voor speelvogels, maar meedogenloze grip en efficiëntie blijven de sleutelwoorden. Zoals steeds bij een RS4. Het Drive Select-keuzesysteem terugschroeven naar Comfort houdt de teugels opnieuw strak, en dan laveert de Audi discreet en moeiteloos door het verkeer.
De gadgets
Het digitale instrumentenpaneel (“Virtual Cockpit” bij Audi) zorgt zoals gezegd voor extra rijinformatie in de RS4, maar tovert evengoed je navigatiekaart recht voor je neus. Verder noteren we klassiekers zoals digitale radio, smartphone-integratie en een Bang & Olufsen-geluidsinstallatie. De rijpolitie is standaard vertegenwoordigd door parkeersensoren vooraan en achteraan, een dodehoekwaarschuwing en een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp. Optioneel kan je nog items als een achteruitrijcamera, rijstrookassistentie, verkeersbordherkenning en een head-updisplay bijbestellen.
De rekening
Audi vraagt € 84.700 voor zijn RS4 Avant. Niet weinig, maar wel op het niveau van zijn rechtstreekse concurrent, de Mercedes-AMG C 63 break (die na zijn facelift binnenkort een nieuw prijskaartje krijgt). Wil je het onderste uit de kan halen van je Audi RS4 Avant, dan moet je nog opleggen voor het RS Dynamic Pack (€ 5.995,55), de sportuitlaat (€ 1.222,10) en de keramische remmen (€ 6.098,40). Zelfs met alleen enkele comfortopties loopt het prijskaartje al snel gevaarlijk richting € 100.000…
Een week testrijden leverde ons een gemiddeld verbruik op van 10,2 l/100 km. Zo’n anderhalve liter meer dan de 8,8 l/100 km die Audi zelf opgeeft, maar voor een auto van dit kaliber blijft dat netjes binnen de perken. De CO2-uitstoot bedraagt 199 g/km, gevoelig minder dan de 249 g/km van zijn voorganger.
Het verdict
De Audi RS4 Avant doet op alle vlakken beter dan zijn voorganger, behalve op vlak van sound. Maar het inruilen van de V8 voor de V6 heeft hem verder niets dan voordelen opgeleverd: het verbruik is gevoelig gedaald, de prestaties gaan erop vooruit. Dat levert een supersnelle gezinsbreak op met twee gezichten. Een comfortabele kilometervreter en een sportieveling die je met het mes tussen de tanden kunt rijden. Geen agressieve racer, maar wel meer dan zomaar een S4 Plus.