Op het eerste gezicht zou het kiezen van onze vijf favoriete modellen makkelijker moeten zijn voor Volvo dan bijvoorbeeld voor een merk als Mercedes, simpelweg vanwege het kleinere aantal modellen. Toch blijkt dit niet waar te zijn: hoewel de Zweed minder diversiteit biedt dan de Duitse reus, hebben alle "klassieke" Volvo's een bepaalde charme! We hadden de lijst graag uitgebreid met modellen zoals de elegante C70 coupé met zijn melodieuze vijfcilinder, gedeeltelijk samen met TWR ontwikkeld, de iconische "baksteen" 740, of zelfs de opvallende 780 coupé ontworpen door Bertone en uitgerust met de “PRV” V6. Maar hier zijn onze vijf uiteindelijke favorieten!

Advertentie
Advertentie

1. Volvo P1800

Zonder enige twijfel het meest sexy model van het merk! De Volvo P1800 hoort daarom onbetwistbaar op deze lijst. De Volvo P1800 werd gelanceerd in 1961 en was nooit bedoeld als pure sportwagen, hoewel de 100 pk van zijn viercilinder helemaal niet misstaat voor zijn tijd. Het is eerder een GT met een prachtig ontwerp en een warm interieur (de instrumenten zijn meesterlijk!), gebouwd om eindeloos mee te reizen. Dat bewees Irv Gordon, die er bijna 5 miljoen kilometer mee reed! Hoewel er ook een shooting brake-variant werd uitgebracht, gaat onze voorkeur uit naar de pure lijnen van de allereerste exemplaren, gebouwd door Jensen in Groot-Brittannië. Helaas zijn dat ook de modellen die het snelst roesten.

Advertentie
Advertentie

2. Volvo 245

Dit is dé Volvo bij uitstek. De hoekige 240-reeks geniet een fenomenale reputatie vanwege zijn bijna surreële betrouwbaarheid. En terecht. Verwacht geen hoogstaande technologische snufjes, behalve op het gebied van veiligheid, waar deze Volvo zijn tijd ver vooruit was. De 240-serie, geproduceerd tot 1993, maakt gebruik van beproefde techniek. Onze favoriet? De eerste 245, een break uit 1974 die plaats bood aan… zeven passagiers, waarvan twee achterstevoren in de koffer!

3. Volvo Amazon 123 GT

De Amazon zit tussen de ronde PV en de hoekige 240 en is een elegant compromis tussen deze twee stijlen. Een sedan die volledig past in zijn tijdperk (de jaren ‘50 en ‘60) en profiteert van Volvo's knowhow om zijn bestuurder nooit in de steek te laten. Onverwoestbaar! De sportieve 123 GT-versie, gelanceerd in 1967, haalt 115 pk uit zijn opgevoerde motor. Zijn successen in de autosport spreken voor zich! Zelfs vandaag zou deze klassieker nog prima dagelijks gebruikt kunnen worden. Niet slecht voor een oud beestje van bijna 60 jaar!

Advertentie
Advertentie

4. Volvo 850R

Begin jaren 90 vernieuwde Volvo zijn imago én zijn modellengamma. De grootste verrassing? De deelname van een… break aan het Britse toerwagenkampioenschap (BTCC). Nooit eerder had iemand een auto met het profiel van een schoenendoos zo snel zien rijden! De straatversie, de T-5R, heeft een melodieuze vijfcilinder met 240 pk. Deze Volvo is behoorlijk luxe uitgerust, ook naar moderne normen, en is zonder twijfel een van de meest opvallende auto's van zijn tijd. Na een productie van slechts 2.500 exemplaren werd hij opgevolgd door de 850R, die nog verfijnder was dankzij zijn 250 pk sterke turbomotor en een sperdifferentieel tussen de voorwielen.

Advertentie
Advertentie

5. Volvo PV444

Hoewel de Tweede Wereldoorlog nog in volle gang was, presenteerde Volvo in september 1944 al de PV444! Het duurde echter drie jaar voordat de productie kon starten vanwege materiaaltekorten. Het wachten werd beloond: de PV444 was een van de meest geavanceerde auto's van de vroege naoorlogse periode. Hoewel de prestaties van de vroege modellen vandaag de dag wat tegenvallen, betovert hij nog steeds met zijn compacte Amerikaanse uitstraling en charmante details, zoals de gesplitste voorruit!