De eerste elektrische Audi (de e-tron) zag het levenslicht in 2018, in de Belgische fabriek van Vorst. Ook de productie van het 2023-model blijft in België, maar krijgt hij een facelift, een nieuwe naam (Q8 e-tron) en grotere batterijen om zijn rijbereik op te krikken. Hij krijgt er binnenkort ook een broertje bij: de Q6 e-tron, die zijn basis deelt met de toekomstige elektrische Porsche Macan en ook als Sportback 'coupéversie' leverbaar wordt. Die Q6 e-tron zal midden 2023 gelanceerd worden. Ondertussen krijgen de look en de ingewanden van zijn grote broer een verjongingskuur, om actueel te blijven.


Wat verandert er? 

Op het eerste gezicht niet veel... Je ziet de vernieuwde grille met het nieuwe Audi-logo en licht herwerkte bumpers. De ingenieurs hebben ook de stroomlijn herwerkt, waardoor de aerodynamische coëfficiënt verbetert, zowel bij de ‘gewone’ versie (de Cx gaat van 0,28 naar 0,27) als bij de Sportback (van 0,26 naar 0,24). In combinatie met grotere batterijen zorgt dit voor een groter rijbereik. De besturing (standaard met variabele bekrachtiging) is voortaan ook directer, en wordt gecombineerd met stijvere ophangingslagers om de stuurbewegingen beter te beheersen. Ook nieuw is het parkeersysteem met afstandsbediening. 


Officieel tot 600 km rijbereik

De grootste veranderingen vinden we bij de batterijen. De basisversie, de e-tron 50 (twee asynchrone motoren, 340 pk piekvermogen, 664 Nm), ruilt zijn 71 kWh batterij in voor een exemplaar met een capaciteit van 95 kWh (waarvan 89 bruikbaar), waardoor hij een officieel rijbereik kan claimen van 491 km, of 505 km voor de meer aerodynamische Sportback. De 'e-tron 55' (twee asynchrone motoren, 409 pk, 664 Nm) en de 'SQ8 e-tron' (drie asynchrone motoren, 504 pk, 973 Nm) zien hun batterijen opgewaardeerd van 95 naar 114 kWh bruto (106 bruikbaar), waardoor ze een rijbereik krijgen van respectievelijk 582 en 494 km (of 600 en 513 km voor de Sportback). 

Sneller opladen

Het maximale AC-laadvermogen blijft ongewijzigd: 11 kW standaard of 22 kW in optie (€ 1.990). Voor gelijkstroomladen (DC) neemt het vermogen toe van 120 naar 150 kW bij het instapmodel ‘e-tron 50’ en van 150 tot 170 kW bij de andere modellen. Audi zegt ook de laadcurve te hebben verbeterd om het hoge oplaadvermogen langer vol te houden. Dat vermogen is echter nog ver verwijderd van de 270 kW van een Audi e-tron GT, waarvan de batterij werkt aan een spanning van 800 V, tegen 400 V hier. De toekomstige Q6 e-tron SUV zal ook aan 800V zijn werk doen en daardoor aanzienlijk sneller opladen dan zijn grote broer, waardoor hij beter geschikt is voor ritten over lange afstanden. 

Nog altijd baden in luxe

Vanbinnen verandert er, afgezien van enkele nieuwe gerecycleerde materialen, niets: het interieur is nog steeds luxueus en goed afgewerkt. De standaard virtuele cockpit is aangenaam en kan grote Google Earth navigatiekaarten weergeven. Deze elektrische SUV heeft ook recht op een aantal luxueuze voorzieningen (panoramadak, zetels vooraan met massagefunctie, enz.), maar de meeste daarvan zijn optioneel. Voor bijna € 2.000 kan je ook de traditionele buitenspiegels vervangen door camera's, die het zicht naar achteren weergeven op 7 duim grote schermen die op de deuren gemonteerd zijn. Maar het perspectief die ze bieden is verwarrend en je moet naar beneden kijken om deze schermen te zien. Eerder een gadget dan echt nuttig...


Ruim en praktisch elektrisch model

De Q8 e-tron is imposant (4,91 m lang). De ruimte op de achterbank is uitstekend, maar die is niet verschuifbaar en biedt geen andere modulaire mogelijkheden. De koffer van deze SUV (569 tot 1.637 liter) is even groot als die van een A6 Avant break met benzine- of dieselmotor. Maar de Sportback-versie met zijn gestroomlijnde daklijn doet het minder goed (van 528 naar 1.567 liter) en moet ook inboeten qua hoofdruimte achterin. Onder de 'motorkap' vooraan is wel standaard een kleine bagageruimte van 62 liter voorzien (frunk).

Nog steeds zwaar, maar minder log

We startten onze test met de 'e-tron 55'. We konden onmiddellijk de zachtheid van de pneumatische ophanging waarderen, en ook de uitstekende algemene geluidsisolatie, vooral met de akoestische zijruiten (€ 600). Het enige wat je hoort is een licht gezoem van de motor tijdens het optrekken en tijdens de energierecuperatie. Aan kracht geen gebrek: 409 pk piekvermogen, 0 naar 100 km/u in 5,6 seconden met de boostfunctie en een top die begrensd is op 200 km/u. In bochten lijkt deze 2,5 ton (inclusief 700 kilo aan batterijen) zware kolos iets dynamischer dan vroeger, dankzij een scherpere stuurinrichting en een betere beheersing van de koetswerkbewegingen (scherpere besturing, verstevigde onderstel-elementen, aangepaste demping). 

De SQ8-versie is nog performanter (0 tot 100 km/u in 4,5 seconden, een topsnelheid van 210 km/u) en wendbaarder: zijn twee motoren achteraan maken een een vectoriële koppelsturing mogelijk om de auto zo nog levendiger te maken in bochten. De SQ8 is duivels efficiënt, maar zijn gewicht (bijna 2,7 ton in dit geval!) is voelbaar bij het remmen, terwijl het rijgevoel te gefilterd is. Bovendien is de stuggere luchtvering een beetje nerveus, maar niet oncomfortabel. Alle versies kunnen uitgerust worden met een trekhaak (€940) om tot 1,8 ton te kunnen slepen.

Hoeveel rijbereik in de praktijk?

Bij rustig rijden in gematigde temperaturen (het was 20°C tijdens onze wintertest op Lanzarote...) verbruikte de e-tron 55 tussen de 24 en 25 kWh/100 km, wat een reëel rijbereik oplevert van 430 km, tegen bijna 600 km volgens de WLTP-cyclus! De SQ8, met zijn drie motoren, verbruikte 28 kWh/100 km zonder een al te zware voet, wat een rijbereik oplevert van slechts 380 km, tegenover de geclaimde 500 km. En bij koud weer zal dat nog wat lager liggen. 

Hoeveel kost hij?

Veel natuurlijk... De prijs van de instapper, de 'e-tron 50', begint bij €76.500. Bovenaan het gamma moet de SQ8 minstens €99.700 kosten. Daartussenin begint de 55 e-tron met een grote batterij aan € 88.300. Dat is in absolute zin veel, maar qua prijs/prestatieverhouding zit de Q8 e-tron in de middenmoot van het segment, vergeleken met de concurrentie (BMW iX, Jaguar I-Pace, Mercedes EQC en EQE SUV, Polestar 3, Tesla Model X en Volvo EX90). Voor de Sportback-variant betaal je € 2.000 meer. 


Ons verdict

Geen grote verrassingen bij deze restyling: de grote elektrische SUV van Audi evolueert in kleine stapjes. Hij zal nog steeds in de smaak vallen bij mensen die op zoek zijn naar een look die niet te opvallend is en biedt een kwalitatief interieur. Het grote rijbereik is een pluspunt, maar het stroomverbruik blijft hoog en de 800V-architectuur voor ultrasnel opladen ontbreekt nog. De toekomstige Q6 e-tron zal die wel hebben en zou zijn grote broer wel eens kunnen overschaduwen...