Het grote succesmodel van Suzuki blijft uiteraard de Swift. Diens aantrekkelijke prijs en mogelijkheden om hem naar eigen smaak te personaliseren, weet het grote publiek te overtuigen. Suzuki wil dat succes doortrekken naar de Vitara: felle koetswerkkleuren en contrasterende dakkleuren kunnen dus niet ontbreken.
Kleurrijk randje
We zijn dus een beetje ontgoocheld wanneer blijkt dat ons testmodel geen sprankelende kleur heeft, maar doordeweeks grijs blijkt te zijn. Toch geven de zwarte velgen hem een sportief randje, en zorgen de streepjes rood, onder meer in de koplampen, voor wat licht in de grijze massa.
Dat rood bepaalt ook de sfeer in het interieur, onder meer in de stiksels en de omranding van de radiatorroosters. Gelukkig maar, want voor de rest zorgen de gekozen kleuren in het interieur voor een sombere sfeer. De keuze van sommige materialen is typisch Japans, met onder meer harde plastics in de deurpanelen.
Interieurruimte
Met zijn 4,18 meter blijft de Vitara een relatief compacte auto. Vooraan vinden twee passagiers moeiteloos plaats, alleen achteraan is het wat behelpen met de beenruimte en de minder comfortabele achterbank. Maar ondanks zijn afmetingen geraak je moeiteloos 375 liter aan opbergruimte kwijt. Klap je de achterbank neer, dan haal je zelfs 710 liter.
Energiek baasje
Onder de motorkap vinden we de grote nieuwigheid aan deze Vitara: naast de atmosferische 1.6 benzine en diesel van 120 pk, kan je voortaan ook kiezen voor de 1.4 BoosterJet turbobenzine, die Suzuki de “Vitara S” noemt. Die produceert 140 pk (bij 5.500 tpm) en 220 Nm (tussen 1.500 en 4.000 tpm) en moet de Vitara in 10,2 seconden naar de 100 km/h stuwen.
Op papier lijken het geen cijfers om van achterover te vallen, maar de Vitara gooit slechts 1.210 kilogram aan gewicht in de schaal. In de praktijk toont de Suzuki zich dus als een energiek baasje, dat steeds enthousiast voor de dag komt. Het koppel zorgt niet bepaald voor een indrukwekkende duw in de rug, maar de trekkracht blijft mooi lineair doorheen de versnellingen. En dat enthousiasme werkt aanstekelijk!
Onderweg
Zeker wanneer je de Vitara S aankruist met de “AllGrip”-vierwielaandrijving. Die biedt je de keuze tussen “Mud/Snow” (voor moeilijk berijdbare ondergrond), “Lock” (waarbij ook de achteras continu wordt aangedreven), “Auto” (waarbij de Vitara zelf de verdeling bepaalt) en “Sport” (waarbij er iets meer naar de achterwielen wordt gestuurd). Het resultaat? Een vlekkeloos weggedrag, dat perfect de grip bewaart.
De stevige ophanging houdt de koetswerkbewegingen in de bochten netjes in balans. Gelukkig blijft alles netjes binnen de grenzen van het comfort. Het nadeel van de enthousiaste rijstijl? Een gemiddeld verbruik van 7,7 l/100 km, dat ruim boven de 5,4 l/100 km ligt die Suzuki zelf opgeeft.
Uitrusting
Naar goeie Aziatische traditie is de Vitara S aardig uitgerust en is de optielijst bijzonder beperkt. De Suzuki is slechts in één uitrustingsniveau beschikbaar, Grand Luxe Xtra S. Die versie komt onder meer standaard met zetelverwarming, automatische klimaatregeling, navigatiesysteem met achteruitrijcamera, en een adaptieve snelheidsregelaar. Een bijzonder aantrekkelijk aanbod dus, al laat het klanten die geen nood hebben aan de luxueuze extra’s misschien wat op hun honger zitten.
Budget
Toch hoeft hen dat niet af te schrikken, want Suzuki zet de Vitara S voor een mooie prijs in de catalogus. De versie met voorwielaandrijving (dus zonder AllGrip) kost € 23.999 met manuele zesbak, en € 25.599 met zestrapsautomaat. Kies je voor AllGrip, dan betaal je € 25.999 voor de manuele versie (zoals onze testauto) en € 27.599 voor de automaat. Dan is het alleen nog een kwestie van je favoriete metaalkleur kiezen, een lederen interieur overwegen en nog enkele accessoires aanstippen. We zeiden het al: een bijzonder aantrekkelijk aanbod.
Besluit
De Vitara S bewijst dat Suzuki zijn sterkste punten niet verleert: kleine 4x4’s bouwen die betaalbaar én efficiënt zijn. De 1.4 BoosterJet geeft hem daarbij een sportief cachet. In die mate zelfs dat we hopen dat de turbobenzine zijn weg vindt naar een volgende Swift Sport. We kunnen maar dromen…