Op 6 juni overhandigde uittredend premier Alexander De Croo, samen met zijn minister van Financiën Vincent Van Peteghem, een intentieverklaring aan de directie van de Audi-fabriek in Vorst met de steun van alle Belgische regeringen. Met die brief wil ons land de Duitse constructeur overtuigen om in België te blijven. “We willen de premier en de verschillende regeringen bedanken voor deze intentieverklaring. We zullen hem analyseren, de voorstellen bekijken en zien hoe ze in verschillende scenario’s kunnen worden geïntegreerd, waarna we contact zullen opnemen met de werkgroep,” antwoordde Peter D’hoore, woordvoerder van de fabriek, na een vergadering in een van de kantoren van de Volkswagen-groep (het moederbedrijf van Audi) in de Europese wijk.

Een toekomstig logistiek centrum?

Audi Brussels stelt 3.000 personen tewerk en bouwt momenteel de volledig elektrische SUV Q8 e-tron. Maar de toekomst van de fabriek is onzeker, want de constructeur heeft aangekondigd dat de nieuwe generatie Q8 e-tron, die in 2027 op de markt komt, er niet meer gebouwd zal worden. In deze context heeft premier De Croo een werkgroep opgericht met vertegenwoordigers van de verschillende overheden en het management van de fabriek om een oplossing te vinden voor de toekomst van de site.

Dit werk heeft geleid tot het opstellen van de hierboven vermelde intentieverklaring met een reeks voorstellen die Audi moeten overtuigen om in België te blijven. “Binnen enkele weken zal Audi terugkomen met meer precieze vragen en plannen”, aldus De Croo. Hij voegde er nog aan toe dat “er momenteel geen investeringsdossier op tafel ligt en er nog geen garanties zijn van de constructeur. Maar juist daarom moeten we aangeven wat de mogelijkheden zijn in België, zoals we dat bijvoorbeeld ook voor ArcelorMittal hebben gedaan”.

In de intentieverklaring benadrukken de verschillende Belgische regeringen een aantal maatregelen waarvan Audi zou kunnen profiteren, waaronder een belastingaftrek voor investeringen, steun voor de opleiding van personeel, de mogelijkheid om overdag goederentransport per spoor toe te laten, het vergemakkelijken van de toekenning van een vergunning voor een windturbine, de mogelijkheid om terug te vallen op tijdelijke werkloosheid en steun voor onderzoek en ontwikkeling.

De Volkswagen-groep zou van zijn kant werken aan drie scenario’s voor zijn assemblagefabriek in Brussel. Een daarvan zou zijn om er een onderdelen- en batterijfabriek van te maken. Als dit uiteindelijk de beste optie blijkt, wordt Volvo het laatste automerk dat nog modellen assembleert in België, na sluiting van Renault Vilvoorde, Opel Antwerpen en Ford Genk.