Kleine SUV’tjes verkopen goed in Europa. Dat heeft ook Toyota intussen begrepen, want hoewel de Yaris Cross een van de recentste modellen is van het merk, is het meteen ook de besteller geworden van de Japanners op ons continent. Toch waren er nog enkele verbeterpuntjes te bemerken op het model uit 2020, waardoor Toyota voor 2024 een update heeft uitgebracht. Een vernieuwing die het midden houdt tussen een facelift en een modeljaarupdate, want op uiterlijk vlak verandert er quasi niets. Maar de lijst met aangepaste details is lang.
Design Toyota undefined
Zoals gezegd verandert er in se niets op designvlak voor de Toyota Yaris Cross MY2024. Hij is nog steeds 4,18 m lang, 1,765 m breed en 1,595 m hoog, met nog steeds het ietwat stoere design dat hem een knappe présence geeft op de weg, ondanks zijn kleine formaat. Het enige nieuwe qua uiterlijk is de tijdelijke topversie Premiere Edition, met een exclusieve two-tone lakkleur (Urban Khaki) en unieke 18-inch velgen. Ook de kleur Juniper Blue is nieuw in de configurator van het model.
Beleving Toyota undefined
Aan boord zijn de lijnen eveneens grotendeels identiek gebleven in de Yaris Cross, maar is de ervaring wel grondig veranderd. Een digitale cockpit is voortaan standaard, met een bestuurdersdisplay van 7 of 12,3 inch, terwijl het infotainmentsysteem eveneens een update heeft gekregen en zich laat besturen via een 9 of 10,5 inch groot aanraakscherm. Op de hogere uitrustingsniveaus kan je optioneel ook nog een head-up display krijgen, om de digitale ervaring aan boord compleet te maken. Draadloze Apple CarPlay/Android Auto is standaard vanaf het tweede uitrustingsniveau, een inductielader voor smartphones vanaf het derde.
Moderne technologie, ouderwetse ergonomie
Maar dat wil niet zeggen dat Toyota is gezwicht voor de trend om alle bedieningen te digitaliseren. Onder het aanraakscherm zitten er dus nog steeds echte knoppen en schakelaars voor de klimaatcontrole aan boord, en idem dito voor de rijmodi bij de automaatpook, de knoppen op het stuurwiel en de extra instellingen links van het stuur.
Het levert een uitstekende ergonomie op aan boord... behalve wat de instellingen van de rijhulpsystemen betreft. Je krijgt tijdens het rijden allerlei piepjes te horen, zonder dat de auto uitlegt waarom (bij deze: ofwel een nieuwe snelheidslimiet, ofwel een snelheidscamera in de buurt). Om die uit te schakelen, moet je ofwel in de menu’s van het instrumentenpaneel duiken (waarvan sommige instellingen enkel tijdens stilstand worden vrijgegeven), ofwel in de instellingen van het centrale systeem. En voor sommige functies moet dat, zoals verplicht door de EU, elke keer opnieuw.
Matige zitruimte, ruime koffer
Qua binnenruimte is de Toyota Yaris Cross niet ideaal voor langere mensen. Grote bestuurders kunnen hun zetel niet helemaal naar wens instellen, terwijl het op de achterbank al helemaal behelpen is als je achter iemand van meer dan 1,80 m probeert plaats te nemen. Het goede nieuws is wel dat de koffer (397 liter) erg praktisch is, dankzij een grote opening en een diepe bodem, ondanks de aanwezigheid van een batterij voor het hybride systeem.