McLaren haalt niet het verkoopvolume van de meer 'generalistische' luxemerken, maar zo extreem zeldzaam als in de jaren '90 met de iconische F1 is het ook niet meer. Naast zijn racewagens heeft het Britse merk nu een volwaardig gamma met drie pijlers: de sportieve 'Supercars' (zoals de Artura, 750S of 765 LT), de meer radicale en exclusieve 'Ultimate'-modellen (zoals de P1, Speedtail of Senna) en de 'Grand Touring'-pijler, met modellen die meer geschikt zijn voor dagelijks gebruik. Tot nu bestond die laatste pijler uit de toepasselijk genoemde McLaren GT, die in 2019 werd onthuld. Een model dat nu het stokje doorgeeft aan deze GTS 2024. Een fijngeslepen, iets lichtere en iets krachtigere versie van de oude GT.
Design McLaren undefined
Omdat je niet elke dag een McLaren tegenkomt op straat (afhankelijk van waar je woont, natuurlijk...), vallen de wijzigingen aan het design van McLarens Grand Tourer niet meteen op. Kijk je iets beter, dan zie je een nieuwe voorbumper met meer uitgesproken luchthappers om meer frisse lucht naar de radiator te geleiden. Ook de achtervleugels zijn voorzien van nieuwe, veel meer prominente luchtinlaten met hetzelfde doel: meer lucht laten doorstromen, in dit geval naar de 4.0 biturbo-V8 die centraal achterin is geïnstalleerd.
Deze twee kleine veranderingen vatten de geest van McLaren perfect samen: geen overbodige elementen. Gewoon een functioneel oog voor detail. Maar wie facelift zegt, zegt natuurlijk ook kleine cosmetische evoluties om de vernieuwing extra in de verf te zetten. Een regel waaraan de GTS niet ontsnapt, met de verschijning van een gemoderniseerde lichtsignatuur, nieuwe kleuren (waaronder Lava Grey), nieuwe velgen (zoals deze gesmede Turbine-velgen) en nieuwe bekledingen voor het interieur, met anilinelederen zetels.
Monocultuur van de monocoque
Meer algemeen gezien omarmt deze GTS ook de carbon monocoque die McLaren zo dierbaar is. De hele auto rust namelijk op deze lichte, maar stijve MonoCell II-T, die als ruggengraat voor de GTS dient en helpt om het leeggewicht beperkt te houden tot 1.520 kg (- 10 kg ten opzichte van de GT) met behulp van een dak uit composietmateriaal, gemaakt uit gerecycleerd koolstofvezel.
Deze cel, die het merk ook een vrij uniforme designtaal geeft, tot aan de vleugeldeuren toe, schept een duidelijke link met de andere McLarens. De GTS onderscheidt zich echter van zijn gezinsleden dankzij een grote achterklep die elektrisch opent. Die geeft toegang tot een bagageruimte van 420 liter, naast de frunk van 150 liter voorin. Genoeg om deze GTS 'praktisch' te maken voor dagelijks gebruik. Of toch op papier.
Beleving McLaren undefined
Met een totale beschikbare kofferruimte van 570 liter is de McLaren GTS in theorie bijna even ruim als een break! In de praktijk moeten deze cijfers natuurlijk een beetje genuanceerd worden. De grote laadruimte achteraan is vrij laag, en is dan ook eerder geschikt voor zachte tassen dan voor harde valiezen. Je moet ze bovendien goed vastzetten om te voorkomen dat ze bij hard remmen het passagierscompartiment invliegen, want een fysieke scheiding is er niet.
Een groot voordeel voor het clienteel dat een merk als McLaren eigen is: de doorlopende kofferruimte van de GTS is zo ontworpen dat er gemakkelijk een golftas in past. Er zijn maar weinig supercars die hetzelfde kunnen zeggen!
Qua praktische details zit er ook een 12 volt-aansluiting in de koffer vooraan. Daarmee kan je je elektrische koelbox meenemen voor landelijke picknicks als je daar zin in zou hebben. Maar voor dagelijks gebruik zal deze voorste kofferruite, die vergelijkbaar is met die onder de 'motorkap' van een Porsche 911, vooral praktisch zijn om een boodschappentas mee te nemen, zodat je groenten en fruit niet in het passagierscompartiment rollen.
Goed zicht rondom, veel licht aan boord
Nog een kenmerk waarmee deze McLaren GTS zich onderscheidt van heel wat andere minder praktisch inzetbare supercars: het zicht rondom is vrij goed dankzij de grote kofferklep en de fijne raamstijlen, met dank aan de zeer stijve carbon monocoque. Je kan de sfeer aan boord zelfs nog wat ophelderen met een optioneel glazen dak. Dit vervangt het standaard glanzend zwarte dak uit composietmateriaal en heeft ook een handige elektrochromatische functie, waarmee je met een druk op de knop kan switchen tussen vijf verduisteringsniveaus.
Eerst en vooral een supercar...
Grand Tourer of niet, deze supercar is en blijft een... supercar. Je moet je dus laten 'vallen' in de zetels en zo elegant mogelijk proberen uitstappen. Vooral omdat je in dit geval nog over de carbon kuip moet stappen en vervolgens de vleugeldeur moet proberen grijpen om hem te kunnen sluiten. Ben je op zoek naar een exclusieve GT die minder lastig is in gebruik, dan is de nieuwe Bentley Continental GT bijvoorbeeld misschien beter geschikt.
Hetzelfde geldt voor het infotainmentsysteem. Klanten die houden van de nieuwste technologie, geavanceerde connectiviteitsfuncties en XXL-schermen zullen hier van een koude kermis thuiskomen. De McLaren GTS heeft namelijk niet van zijn makeover gebruik geprofiteerd om zijn bestuurderspost merkbaar te moderniseren ten opzichte van de GT. Naast de minimalistische digitale cockpit van 10,25 inch zit er op de middenconsole een klein aanraakscherm van 7 inch in een verticale oriëntering. Het biedt enkel Bluetooth-compatibiliteit (en dus zelfs geen Android Auto of Apple CarPlay), terwijl de ingebouwde navigatie niet zo efficiënt is als wat Waze of Google Maps kan bieden. Jammer, zeker voor een GT-model dat bij uitstek geschikt zou moeten zijn voor lange roadtrips. En geef toe, je smartphone met een zuignap vastmaken aan de voorruit van je McLaren ziet er niet erg stijlvol uit...