Stukje bij beetje bouwt Zeekr aan zijn nest en breidt het zijn gamma aan volledig elektrische modellen uit. Na de compacte SUV X, de shooting brake 001, de berline 007 en de monovolume 009 voegt de Chinese constructeur nu een gezins-SUV toe aan zijn catalogus: de 7X.

Advertentie
Advertentie

De Zeekr 7X is ontwikkeld voor de internationale markt, dus ook voor Europa, en is in feite de technische tweelingbroer van een andere recente SUV binnen het Geely-concern: de Smart #5. De 7X is iets groter dan zijn neef, met een lengte van 4,825 m, een breedte van 1,93 m en een hoogte van 1,656 m. Klein kan je hem dus niet noemen. Ter vergelijking: dat zijn, op een centimeter na, quasi dezelfde afmetingen als een Mercedes G-Klasse! De Chinese SUV staat echter veel lager op zijn pootjes, en is ook wat ruimer en vooral moderner dan de Duitse terreinwagen.

Ruim en hightech

Wat de binnenruimte betreft, kan de Zeekr 7X rekenen op een wielbasis van 2,925 m om zijn inzittenden in alle comfort te vervoeren. Hun bagage past dan weer gemakkelijk in de royale kofferruimte van 616 liter. Qua technologie is de Zeekr 7X uitgerust met onder meer een Lidar en een heel arsenaal aan camera's en sensoren, waarmee zijn rijhulpsystemen op het scherpst van de snede zitten anno 2024. Systemen die je kan activeren en uitschakelen via het gigantische centrale aanraakscherm van 16 inch. 

Tot 780 km autonomie en 475 kW (646 pk)!

De Zeekr 7X staat net als de Smart #5 op een 800 V-variant van het SEA-platform van Geely. Hij krijgt twee elektromotoren, die samen tot 475 kW (646 pk) ontwikkelen! Daarmee sprint de ruime SUV in amper 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u. Er zijn twee batterijvarianten beschikbaar: als instapversie beschikt de Zeekr 7X over een capaciteit van 75 kWh, voldoende voor een autonomie van 605 km volgens de (minder strenge) Chinese CLTC-norm. De topversies krijgen 100 kWh, waarmee de Chinese elektrische SUV tot 780 km zou moeten kunnen rijden op een volle batterij, nog steeds volgens de CLTC-norm. We schatten de Europese WLTP-autonomie in op ongeveer 600 km. Dankzij zijn 800 V-architectuur kan de batterij supersnel weer worden opgeladen: van 10 tot 80% in een zeer specifieke 10,5 minuten.

Wanneer naar Europa?

Zeekr kondigt aan dat de eerste exemplaren van de 7X al eind september worden geleverd, maar waar weten we nog niet. Vermoedelijk gaat dit over de Chinese markt, alvorens het model de oversteek maakt naar Europa. Maar opnieuw weten we nog niet wanneer dit zal gebeuren, vermoedelijk is het nog niet voor meteen. En dan is het nog de vraag hoeveel hij zal kosten, want ook daar spreekt de Chinese constructeur zich nog niet over uit...