Advertentie
Advertentie

1. Leclerc zet Italië op stelten

Als er twee races zijn die Charles Leclerc wil winnen op de F1-kalender, dan zijn het wel Monaco en Monza. En na een gedurfde eenstopstrategie, die moeilijk werd gemaakt omdat Ferrari Leclerc vroeger in de pits riep dan gepland, kwam de Monegask in zijn rode wagen als eerste over de streep, aangemoedigd door het gebrul van de tienduizenden Italiaanse tifosi langs het circuit. “De emoties zijn exact hetzelfde als vijf jaar geleden”, zei Leclerc nog na afloop van de race. We hebben het vermoeden dat hij tevreden zal terugkijken naar het F1-seizoen van 2024, al blijft de titel dit jaar waarschijnlijk ook weer buiten bereik.

2. McLaren moet duidelijke regels maken

Wie wél aanspraak maakt op de titel, is Lando Norris, die opnieuw voor Verstappen finishte en dus het gat heeft gedicht tot 62 punten met nog 8 raceweekends te gaan. Maar het verschil had nog veel kleiner kunnen zijn, moest hij de leiding niet zijn verloren in de eerste ronde aan McLaren-teamgenoot Piastri na een gedurfd manoeuvre, waarna ook Leclerc voorbij kon glippen. Piastri was sneller dan Norris en had de overwinning verdiend met een betere strategie, maar McLaren moet vooral duidelijkere regels maken dan de vage ‘Papaya rules’ die telkens over de teamradio moeten worden herhaald wanneer Norris gefrustreerd begint te worden. Het oranje team heeft de snelste auto op zak, en moet het nu slim aanpakken om de titel weg te kapen van bij Red Bull.

3. “Red Bull moet de auto volledig veranderen”

Niet onze woorden, maar die van Max Verstappen, die opnieuw de snelheid miste om mee te doen aan de top in Monza. Bovendien werd hij gehinderd door een motorprobleem, een cruciaal element in een topsnelheidscircuit als Monza. Verstappen uitte zijn ongefilterde frustratie na afloop aan de aanwezige Nederlandse media: “Niets liep. De auto ging voor geen meter. De strategie vond ik ook helemaal niks. De pitstop was natuurlijk ook helemaal klote. En het meeste van de race hebben we op minder vermogen moeten rijden omdat we een probleem hadden. Ja, eigenlijk ging helemaal niks goed!” De Nederlander waarschuwt zijn team dat, als er niet grondig naar de auto wordt gekeken, het een pijnlijk einde van het seizoen staat te wachten.

Advertentie
Advertentie

4. Magnussen geschorst!

Voor het eerst sinds het invoeren van de regel is er een piloot die zoveel strafpunten heeft verzameld, dat hij geschorst is voor de volgende race. We hebben het natuurlijk over Kevin Magnussen, die wel een knappe prestatie heeft geleverd op Monza met een tiende plek en dus een puntje, maar die ook Gasly van de baan beukte na een mislukt inhaalmanoeuvre in de tweede chicane. De stewards gaven hem 10 seconden straftijd en twee strafpunten op zijn licentie, waarmee hij op een totaal van 12 punten komt en dus de volgende race in Bakoe moet uitzitten. Vermoedelijk zal Ollie Bearman, die volgend jaar debuteert voor Haas, hem vervangen.

5. Vers bloed met Colapinto en Antonelli

Over rookies gesproken: er was een nieuwe naam te zien op de startgrid in Monza. Williams had genoeg van de perikelen met Sargeant, die opnieuw wist te crashen in Nederland, en besliste om hem per direct te vervangen door Franco Colapinto, een juniorrijder van het team, die tot nu toe opkwam in de F2. Een vreemde beslissing, aangezien de zitjes bij het team voor 2025 en 2026 zijn ingevuld door Sainz en Albon, maar hiermee kan de Argentijn wel laten zien wat hij kan. Mercedes heeft dan weer de 18-jarige Andrea ‘Kimi’ Antonelli gekozen als opvolger van Lewis Hamilton, ondanks een pijnlijk debuut in FP1 op Monza, waarbij de jonge Italiaan iets te ambitieus was en in zijn tweede snelle ronde uit de bocht vloog en hard crashte. Laten we hopen voor Toto Wolff en co. dat de scherpe randjes zijn weggevijld tegen volgend jaar...