We konden onze klok erop gelijkzetten, want na de Q6 e-tron, A6 e-tron en de A5 zet Audi de vernieuwing van zijn gamma voort met deze derde generatie van zijn SUV Q5! Het is duidelijk dat er een nieuw familiegezicht begint te ontstaan, maar dat vinden we niet per se een probleem...
De Audi Q5 is voor de tweede keer volledig vernieuwd. Voor de gelegenheid heeft de 3e generatie van de Duitse middelgrote SUV een nieuw, nog strakker uiterlijk gekregen. Zijn lijnen lijken zowel op die van zijn grote elektrische broer, de Q6 e-tron, maar ook op die van zijn lagere tegenhanger met verbrandingsmotoren, de nieuwe A5. Net als op die twee recente modellen ontbreekt het de Q5 niet aan een opvallend lichtspel. Naast zijn ‘3D’ OLED-achterlichten krijgt de SUV LED-matrixlampen vooraan en 8 aanpasbare lichtsignaturen aan de voor- en achterkant.
Interieur nieuwe Audi Q5: grote schermen, artificiële intelligentie en meer modulariteit
Ook het interieur van de nieuwe Q5 is bekend terrein. De SUV van het merk met de vier ringen krijgt namelijk een quasi identiek dashboard als zijn broers die we hierboven hebben vermeld. Het is voornamelijk bedekt met displays, met als belangrijkste element een dubbel OLED-scherm met een virtuele cockpit van 11,9 inch en een centraal aanraakscherm van 14,5 inch. Die draaien op het nieuwe infotainmentsysteem van Audi op basis van Android Automotive OS, wat betekent dat je ook externe apps kan installeren op het centrale display. De stemassistent wordt daarnaast bijgestaan door AI, die voor het eerst de vorm aanneemt van een avatar op zowel het centrale paneel als op het head-up display.
Inderdaad, het dubbele gebogen scherm van de Audi Q5 kan optioneel nog worden bijgestaan door een head-up display én een passagiersscherm van 10,9 inch. Dankzij de Active Privacy-modus is dat laatste niet zichtbaar voor de bestuurder, waardoor de passagier kan helpen met de navigatie, of simpelweg audiovisuele content kan bekijken tijdens het rijden. Helaas krijgen de passagiers achterin geen eigen scherm, maar ze genieten wel van verschuifbare zetels met een instelbare rugleuning. En met de tweede zitrij neergeklapt biedt de nieuwe Audi Q5 tot 1.473 liter aan bagageruimte.
Benzine, diesel en SQ5
Op technisch vlak staat de 3e generatie Audi Q5 op hetzelfde Premium Platform Combustion (PPC) als de A5. Hij krijgt dus dezelfde motoren als de berline en break, op de viercilinder van 110 kW (150 pk) na. Onder de motorkap van de Duitse SUV zit dus een 2.0 TFSI-benzinemotor van 150 kW (204 pk) en 340 Nm koppel, of een 2.0 TDI van 150 kW (204 pk) en 400 Nm. Audi is ook zijn sportieve klanten niet vergeten en stelt tegelijkertijd de SQ5 voor, met een 3.0 V6 TFSI die nu 270 kW (367 pk) en 550 Nm ontwikkelt.
Alle motorisaties van de nieuwe Audi Q5 worden standaard gekoppeld aan een S Tronic-automaat met dubbele koppeling en 7 versnellingen, die ook geniet van een milde hybridisering (MHEV) op 48 volt. Daarbij wordt remenergie opgeslagen in een batterij van 1,7 kWh, en terug naar de wielen gestuurd via een elektromotor van 18 kW (24 pk) en 230 Nm om brandstof te besparen. Audi geeft ook al aan dat de plug-inhybride versies van de Audi Q5 met een grotere batterij later in het gamma van de nieuwe gezins-SUV zullen verschijnen.
Hoeveel kost de nieuwe Audi Q5?
De veelbelovende nieuwe Audi Q5 wordt nog steeds geproduceerd in de San José Chapa-fabriek van het merk in Mexico. Hij is vanaf september 2024 te bestellen, maar de eerste exemplaren worden naar verwachting pas in het eerste kwartaal van 2025 geleverd. De prijzen van de derde generatie Audi Q5 beginnen in België vanaf 52.850 euro met een benzinemotor, of vanaf 57.550 euro op diesel. De SQ5 kost minstens 82.950 euro.