De Aston Martin Vanquish is terug en heeft nog steeds een V12! Een legendarische motor waarmee het het krachtigste, maar ook het snelste serieproductiemodel ooit is van Aston Martin in de 111-jarige geschiedenis van het merk!

Advertentie
Advertentie

Het is duidelijk dat Aston Martin trots is op zijn nieuwe Vanquish, en dat het merk dat ook wil laten zien aan de wereld. Zijn chassis uit gelijmd aluminium is namelijk bedekt in een carbon koetswerk boordevol unieke elementen. Kijk maar naar de achterzijde, met een 'zwevend' paneel waarop trots de merknaam voluit wordt gespeld in grote letters. Dit stuk kan ook worden gepersonaliseerd met verschillende afwerkingsmaterialen, zoals het koolstofvezel van het model op de foto's, of in koetswerkkleur. Vooraan krijgt de nieuwe Aston Martin Vanquish een gigantische grille. Die is nog eens 13% groter dan die van zijn voorganger, de DBS 770 Ultimate, en bedekt vrijwel de volledige neus van de Britse GT. De motor onder de kap moet dan ook van flink wat frisse lucht worden voorzien. Het is namelijk een best bijzondere motor!

5,2 liter biturbo-V12, 614 kW (835 pk) en 1.000 Nm!

Onder de al even gigantische motorkap van de Aston Martin Vanquish zit een 5,2 liter biturbo-V12! Die is grondig vernieuwd ten opzichte van de oude V12 van het Britse merk, met nu een vermogen van 614 kW (835 pk) en 1.000 Nm koppel. Met dit monsterlijke vermogen weet de Aston Martin Vanquish in slechts 3,3 seconden van 0 tot 100 km/u te sprinten, een versnelling die blijft aanhouden tot aan zijn topsnelheid van 345 km/u. De motor blaast zijn hete gassen uit via dikke roestvrijstalen uitlaatpijpen of, optioneel, een titanium uitlaatsysteem. Dit levert niet enkel een meer geprononceerde klank op, maar ook een gewichtsbesparing van 10,5 kg. Een aanzienlijk verschil, zelfs voor een auto van 1.774 kg droog aan de haak.

Kenmerken van een sportwagen...

De 614 kW (835 pk) en 1.000 Nm van de Aston Martin Vanquish worden uitsluitend naar de achterwielen gestuurd via een ZF-automaat met 8 versnellingen, met tussenin nog een elektronisch sperdifferentieel (e-diff). Dit ultrasnelle differentieel kan in slechts 135 milliseconden van volledig open naar volledig gesperd gaan. Daarmee haal je het uiterste uit de speciaal voor de Vanquish ontworpen Pirelli P-Zero-banden, terwijl de gewichtsverdeling van 51:49 ook voor een gebalanceerd weggedrag moet zorgen. En om alles weer veilig tot stilstand te brengen, schuilen er achter de gesmede 21-inch velgen koolstofkeramische remschijven van 410 mm vooraan en 360 mm achteraan.

... maar de geest van een GT

Ondanks dit vermogen, zijn prestaties en zijn 2 zitplaatsen, blijft de Aston Martin Vanquish een GT waarin het aangenaam moet zijn om kilometers te maken. Het interieur kan bijvoorbeeld baden in het licht dankzij een glazen panoramadak. Het dashboard verschilt een klein beetje van dat van de DB12 en Vantage, maar geniet van hetzelfde digitale instrumentenpaneel en infotainmentsysteem van 10,25 inch. Een systeem dat enkel verbindt met Apple CarPlay, maar wel draadloos. Net als de andere coupés van het Britse merk, behoudt het nieuwe vlaggenschip van Aston Martin zijn fysieke knoppen, inclusief een verlichte glazen knop om zijn twaalfcilinder tot leven te wekken.

Niet beperkt, wel exclusief

In tegenstelling tot de voorgaande (en aanstaande?) hypercars van Aston Martin, die nog wat krachtiger zijn, maar slechts in een beperkte oplage worden gebouwd, is de productie van de Vanquish niet beperkt in aantal of in tijd. Maar het blijft wel een exclusief model, want Aston Martin is van plan er minder dan 1.000 per jaar van te bouwen. De eerste exemplaren zouden al in het vierde kwartaal van 2024 op de weg moeten komen.