De compacte SUV van BMW met zijn aflopende daklijn konden we begin dit jaar ontdekken met verbrandingsmotor (X2) en als volledig elektrische versie (iX2), en komt nu massaal toe op onze wegen. De gelegenheid om een weekje achter het stuur door te brengen en het model meer in detail onder de loep te nemen. Wat zijn, naast zijn plezierige weggedrag, zijn modern infotainmentsysteem en zijn efficiënte motoren, de kleine details die we al dan niet konden waarderen bij dagelijks gebruik?

Advertentie
Advertentie

De sterktes:

1. Binnenruimte en koffer

Ten opzichte van de eerste generatie X2 is deze nieuweling flink gegroeid (19,4 cm langer, 6,4 cm hoger en 2,1 cm breder). Een groeispurt die te merken is vanop de achterbank. Daar kunnen nu twee volwassenen in alle comfort plaatsnemen. Vooral omdat ze nu ook een instelbare rugleuning krijgen. En ondanks zijn coupélook is de hoofdruimte van deze ‘compacte’ SUV groot genoeg, aangezien het dak pas ter hoogte van de koffer echt een duik neemt.

Voor dagelijks gebruik blijft de koffer echter ruim en praktisch genoeg. Je beschikt over een volume tot 560 liter in het geval van de X2 met verbrandingsmotor (en voorwielaandrijving), of 525 liter voor de elektrische versies. Dat is zelfs meer dan de X1, die een haar korter is en een meer klassieke achterzijde heeft (540 liter met verbrandingsmotor en voorwielaandrijving, 490 liter elektrisch). Pas als je op vakantie vertrekt met de koffer tot aan het dak volgeladen, of bij het verhuizen met de achterbank plat, zal je het verschil merken met de meer blokvormige X1. Met de achterzetels neergeklapt past er in de X2/iX2 respectievelijk 1.470 liter en 1.400 liter, tegenover 1.600 en 1.495 liter in de X1 en iX1.

2. Groot motorenaanbod

Nog meer goed nieuws als je voor de meer ‘uitgesproken’ stijl kiest van de compacte SUV-coupé van BMW: je hebt heel wat keuze. In tegenstelling tot sommige concurrenten, heb je bij de (i)X2 namelijk de keuze tussen benzine, diesel of een elektrische motorisatie. En in alle gevallen kan je ook nog eens kiezen tussen voor- of vierwielaandrijving. Ook de spreiding qua vermogen is vrij breed, van 150 pk voor de instapdiesel (BMW X2 sDrive18d) tot 300 pk voor de meest krachtige benzine (BMW X2 M35i xDrive) of zelfs 313 pk voor de tweemotorige elektrische versie (BMW iX2 xDrive30). Elk soort klant vindt dus hier zijn gading, van particulieren tot professionals. Merk echter op dat de X2 niet geniet van de plug-inhybride motorisatie van de X1, die daarmee nog een breder aanbod kan voorleggen.

3. Interessante promoprijs voor de elektrische iX2!

Voor een premiummodel met een relatief grote batterij (66,5 kWh bruto/64,8 kWh netto) heeft BMW een erg aantrekkelijke promoprijs vastgesteld om de carrière van zijn iX2 eDrive20e (150 kW/204 pk met voorwielaandrijving) te stimuleren. Met dank ook aan Vlaanderen en zijn drempel van 40.000 euro om te kunnen genieten van een premie bij de aanschaf van een elektrisch model! De officiële catalogusprijs van 51.450 euro van deze versie neemt daarmee een spectaculaire duik naar amper 39.990 euro als speciale reeks Limited Edition. BMW geeft weliswaar duidelijk aan dat de BMW iX2 eDrive20 Limited Edition “de basisversie van de BMW iX2 eDrive20 zonder opties omvat”. Maar dat betekent nog steeds een korting van 11.460 euro! En dat is nog niet alles: als je in Vlaanderen woont en je bestelling voor eind 2024 plaatst, geniet je nog eens van een premie van 5.000 euro die de nettoprijs doet dalen tot slechts 34.990 euro! Dat is een zéér scherpe prijs.

 

Advertentie
Advertentie

De zwaktes:

1. Geen ruitenwisser achteraan

Het is maar een klein detail. Maar als het regent, of als je ‘ochtends vroeg vertrekt met de dauw nog op je buiten gestalde auto, kan het vervelend zijn: de X2/iX2 heeft geen ruitenwisser achteraan. De achterzijde is eleganter en aantrekkelijker getekend… maar je ziet er niets door wanneer je achteruitrijdt! Gelukkig heeft BMW er wel aan gedacht om zijn (i)X2 standaard te voorzien van een achteruitrijcamera, wat een deel van het ongemak tijdens manoeuvres verzacht. Maar bij gebrek aan digitale middenspiegel met camera, is het onmogelijk om door de spiegel de achterzijde in het oog te houden als de ruit bedampt of geblokkeerd is.

2. Zicht schuin vooraan

Gezien het profiel van een SUV-coupé, zou je verwachten dat het zicht schuin achteraan van de X2 voor problemen zou zorgen bij dagelijks gebruik. Maar dat vonden we eigenlijk niet. De dikke zijspiegels zorgen echter wel soms voor problemen in bepaalde situaties. Bij het naderen van een kruispunt of rotonde blokkeren ze het zicht schuin vooraan en zorgen ze voor een grotere dode hoek.

3. Quasi-verplichting om een BMW ID aan te maken

Liefhebbers van de nieuwste technologie zullen dit niet als een probleem ervaren. Maar toch willen we stilstaan bij het feit dat een BMW ID-account quasi verplicht is geworden om optimaal te kunnen genieten van je nieuwe X2/iX2. De tijd waarin je je auto kon parkeren en hem later weer terugvond zoals je hem had achtergelaten, is voorbij. Als je geen BMW ID-profiel hebt ingesteld, start het infotainmentsysteem telkens op met zijn standaardinstellingen, of met een ‘gastprofiel’ dat niet alle functies biedt. Is het je eigen auto, dan is het natuurlijk geen probleem om een account aan te maken bij BMW. Maar niet je favoriete radiozenders kunnen instellen of de navigatie kunnen programmeren met een van je laatst gekozen bestemmingen, zonder eerst je gegevens te moeten doorspelen aan BMW, lijkt ons toch wat geforceerd. Alles in de naam van vooruitgang, zeker?