De Hyundai-groep is onlangs beginnen experimenteren met vloerverwarming in zijn elektrische modellen. De Zuid-Koreaanse reus is verre van de eerste die deze technologie uittest, die het interieur verwarmt via straling. Maar de vraag blijft dezelfde: is dit een goed of slecht idee?

Advertentie
Advertentie

Het is geen nieuws dat de klimaatcontrole aan boord van een elektrische wagen een grote impact kan hebben op het verbruik, en dus op de kostbare actieradius. Het is ook daardoor dat een warmtepomp een van de meest essentiële opties is in een EV. Maar hoewel die efficiënter is dan een conventionele convectieverwarming, verbruikt een warmtepomp nog steeds meer energie dan zetel- of stuurverwarming. Het probleem is dat de warmte daarvan maar een zeer beperkt bereik heeft. Je moet namelijk in direct contact komen met deze elementen om het warm te krijgen. Hoe krijg je dan efficiënter het kwik omhoog in het volledige interieur van een elektrische auto?

Tot 17% energiebesparing

Volgens Hyundai is de meest efficiënte manier om een elektrische wagen op te warmen de vloer. Inderdaad, net als in een huis, maar de manier waarop het Zuid-Koreaanse systeem werkt is volledig anders. In dit geval lopen geen warmwaterleidingen kriskras onder de voeten van de passagiers, maar infraroodpanelen die de temperatuur verhogen door middel van straling. Volgens Hyundai heeft deze nieuwe technologie tot 17% minder stroom nodig om het interieur van een elektrische wagen te verwarmen. Genoeg om een aantal extra kilometers te kunnen afleggen met een volle batterij. Die straling hoeft trouwens niet van de grond te komen, maar kan ook afkomstig zijn van de deuren, of zelfs het... handschoenkastje?

Hyundai is niet de eerste

De Zuid-Koreaanse groep is echter niet de eerste autoconstructeur die met deze oplossing experimenteert om efficiënter het interieur van zijn elektrische wagens te verwarmen. In 2012 testte BMW al een soortgelijke technologie via de deurpanelen. Het ging echter nooit in productie. Veel recenter heeft Lexus het handschoenkastje van zijn RZ 450e vervangen door een stralingsverwarming die ook gebruik maakt van infraroodtechnologie. Volgens het Japanse merk zorgt dit ervoor dat de passagier "het gevoel krijgt van een warm deken rond zijn benen", en zorgt het vooral voor een energiebesparing van 8%! En dat is nog lang niet het enige voordeel van deze technologie.

Heel wat voordelen

Net als bij zetelverwarming, stelt deze nieuwe verwarmingstechnologie via straling elke passagier in staat om zijn eigen omgevingstemperatuur preciezer in te stellen. De infraroodpanelen kunnen ook nauwkeuriger worden ingezet om alleen de stoelen te verwarmen die bezet zijn. Nog een manier om het energieverbruik te beperken. Deze soort verwarming heeft ook het voordeel dat het volledig stil is en sneller werkt dan de huidige systemen. Het duurt slechts een paar minuten om de gewenste temperatuur te bereiken. Is stralingsverwarming dan een goed idee aan boord van een auto, of het nu via de vloer, de deuren of het handschoenkastje komt? Het antwoord lijkt een volmondige 'ja' te zijn!