Om elkaar niet in de weg te lopen, is het essentieel voor een autoconcern met meerdere generalistische merken dat elke badge zijn eigen duidelijke persoonlijkheid heeft. Met de opkomst van Cupra de afgelopen jaren, ten koste van Seat, is dit nu duidelijk het geval binnen de Volkswagen-groep. In tegenstelling tot de Seat Tarraco, de neef van de oude Skoda Kodiaq en Volkswagen Tiguan Allspace, heeft de nieuwe Cupra Terramar een meer uitgesproken karakter. Het model ontleent zijn naam aan het Spaanse circuit waar de eerste Cupra's (uit het Seat-tijdperk) het levenslicht zagen, waarmee meteen zijn sportieve positionering wordt blootgesteld.
Sportieve Tiguan
De Cupra Terramar staat op hetzelfde MQB Evo-platform met verbrandingsmotoren als de nieuwe Volkswagen Tiguan (4,53 m) en Skoda Kodiaq 2024 (4,76 m), maar leunt qua formaat dichter aan zijn Volkswagen-neef met een lengte van 4,52 m. Net als die laatste, en in tegenstelling tot de Skoda die tot 7 passagiers kan vervoeren, is deze nieuwe SUV van Cupra enkel beschikbaar met 5 zitplaatsen.
Met de wensen van een 'jonge, dynamische en sportieve manager' in het achterhoofd, het klantenpubliek waarop Cupra zich richt, onderscheidt de Terramar zich van zijn klassiekere en meer gezinsgerichte neven met extra gebeitelde proporties. Zijn dak is niet enkel een stuk lager (1,58 m hoog), maar hij heeft ook een lange, gewelfde motorkap, meer prominente heupen en een aflopende daklijn. Om de look nog te versterken, kan je ook een matte lak bestellen, net als op andere recente Cupra's: Centrury Bronze Matt en Enceladus Grey Matt.
Verschuifbare achterbank
Hoewel hij het moet doen met een iets kleinere koffer dan die van zijn neven binnen de VW-groep, zou de Cupra Terramar nog steeds erg praktisch zijn dankzij zijn verschuifbare achterbank. Hiermee kan je de kofferruimte doen groeien tot een volume van 602 liter indien gewenst.
Gerecycleerde materialen en koperen accenten
De koperen accenten en gerecycleerde materialen die een handelsmerk zijn geworden van Cupra, geven de Terramar ook een unieke stijl vanop de bestuurdersstoel. De centrale delen van de kuipzetels zijn bijvoorbeeld bekleed met gerecycleerd textiel of leer dat op plantaardige wijze is gelooid. De rest van het dashboard is opgebouwd uit twee schermen: een digitale cockpit van 10,25 inch en een grote centrale tablet van 12,9 inch. Er is ook een head-up display aanwezig.
Ook als plug-inhybride
Na recent ook een volledig elektrische SUV te hebben gelanceerd in de vorm van de Tavascan, krijgt de Cupra Terramar wel nog verbrandingsmotoren onder de kap. Drie varianten, allemaal gebaseerd op een benzinemotor, staan op de planning voor België: 1.5 eTSI (mildhybride op 48 volt) van 150 pk, 2.0 TSI van 265 pk (met vierwielaandrijving) en een plug-inhybride 1.5 eHybrid met een gecombineerd vermogen van 272 pk. Bij die laatste kan de batterij 19,7 kWh opslaan, wat een elektrische actieradius van meer dan 100 km oplevert.
Prijs en lancering Cupra Terramar 2024
Voor de Belgische markt zijn er twee uitrustingsniveaus beschikbaar: Business, gericht op de fleetmarkt, en VZ, om het sportieve karakter van de Terramar te benadrukken.
Als Business wordt de Terramar enkel aangeboden met de 1.5 eTSI van 150 pk, voor een catalogusprijs van 46.330 euro. De VZ laat dan weer de keuze tussen de 2.0 TSI 4WD van 265 pk, of de plug-inhybride 1.5 eHybrid van 272 pk. De prijzen zijn vastgesteld op respectievelijk 54.400 euro en 56.850 euro.
De Cupra Terramar wordt geproduceerd in de Audi-fabriek in Györ, Hongarije. De eerste leveringen staan gepland voor het vierde kwartaal van 2024.