Na hem eerst te hebben opgemeten tegenover de Renault Scenic E-Tech in mei, hebben we nu gekozen om de Peugeot E-3008 op te stellen tegen de onbetwiste koning in zijn klasse: de Tesla Model Y. Maar deze keer gaan beide elektrische SUV’s de strijd niet enkel aan op papier! Kan de Peugeot het opnemen tegen, of zelfs winnen van de onbetwiste kampioen uit Amerika?

Advertentie
Advertentie

Atypische Peugeot E-3008 tegen de alledaagse Tesla Model Y

Met zijn lengte van 4,54 m, zijn breedte van 1,89 m en zijn hoogte van 1,64 m is de Peugeot E-3008 compacter dan zijn rivaal van vandaag. De Tesla Model Y meet namelijk 4,75 m lang, 1,92 m breed en 1,62 m hoog. De Franse SUV is ook hoekiger, atypischer gelijnd en valt vooral meer op in het straatbeeld dan de Amerikaan. Hoewel het sinds dit jaar niet meer de best verkochte auto is in Europa, is de Tesla Model Y wel nog steeds de populairste elektrische wagen op ons continent. Een gouden medaille met een keerzijde: je ziet ze werkelijk overal! Veel alledaagser dan een Model Y wordt het dan ook niet, in tegenstelling tot de E-3008. De designers van Peugeot hebben dan ook goed werk geleverd met het nieuwe design van hun SUV-bestseller. Ons gevoel over het interieur is echter meer gemengd…

Net als aan de buitenkant, onderscheidt het interieur van de Peugeot E-3008 zich met een erg atypisch design, dat volledig naar de bestuurder is gericht. En dat geldt niet enkel voor het uitzicht: op enkele harde plastics onderaan het interieur na, zijn zelfs de materialen en stoffen op het dashboard erg bijzonder. Het valt echter nog te bezien hoe het allemaal oud zal worden. En daar hebben we geen goed gevoel bij, want het dashboard van ‘onze’ Peugeot vertoonde al barstjes na amper 3.000 km…

Het dashboard van de Tesla was nog atypisch bij de lancering van de Model 3 in 2017, maar vandaag is het allemaal niet zo bijzonder meer. Heel wat andere constructeurs hebben namelijk dit minimalistische design overgenomen, met een gigantisch centraal aanraakscherm waarin alle voertuigfuncties zijn verwerkt. Ook de afwerking en materialen zijn niet erg bijzonder, maar niets wiebelt, kraakt of slijt voortijdig, zelfs na meer dan 12.000 km te hebben afgelegd met onze Amerikaanse elektrische SUV. Conclusie: hoewel de E-3008 een duidelijke voorsprong heeft op vlak van design, lijkt Tesla een inhaalslag te maken op vlak van bouwkwaliteit. Wie had dat gedacht!

 

Advertentie
Advertentie

Welke is het gemakkelijkst in gebruik?

Om het geheel van de functies van zijn elektrische SUV te besturen, heeft Peugeot gekozen voor twee naar de bestuurder gerichte schermen. Een breed, maar slank gebogen paneel van 21 inch staat boven een kleiner scherm met 10 snelkoppelingen, de zogenaamde i-Toggles. En hoewel die laatsten erg praktisch zijn in gebruik, geldt dat des te minder voor het grote display. Ten eerste omdat de passagier het maar moeilijk kan bedienen, maar vooral omdat het ook niet al te gemakkelijk is voor de bestuurder! Het stuur en de hendels aan de rechterkant zitten soms in de weg wanneer je op een van de knoppen in het midden van het scherm moet drukken. Die heb je nodig om de wageninstellingen te bereiken, maar ook om terug te gaan naar het startscherm. Niet erg praktisch, dus.

Het infotainmentsysteem van het Franse merk met de leeuw is er wel flink op vooruitgegaan en is nu gemakkelijker in gebruik dan vroeger, vooral wat de navigatie betreft. Die berekent snel je route, inclusief de nodige laadstops, op voorwaarde dat hij erin slaagt om de kaart te laden (wat duidelijk niet lukte tijdens onze fotoshoot). En zoek niet naar fysieke bedieningen voor de klimaatcontrole: alles gebeurt via het scherm, zowel in de Peugeot als in de Tesla. Ondanks alles is het Franse systeem nog steeds niet even krachtig als dat van zijn tegenstander van vandaag…

De filosofie aan boord van de Amerikaan is praktisch het tegenovergestelde van die in de Franse auto. De bestuurder heeft helemaal niets voor zich, aangezien het enige scherm van 15 inch in het midden van het dashboard geplaatst is. Iedereen kan het daarmee wel gemakkelijk bedienen. En hoewel het nog steeds niet kan verbinden met Apple CarPlay of Android Auto, wat de Peugeot wel (draadloos) kan, blijft het een van de referenties qua infotainmentsystemen in auto’s. En dan hebben we het nog niet over alle functies gehad van de Tesla, die je als gadgets zou kunnen beschouwen, maar die soms erg praktisch kunnen zijn. Denk daarbij aan de app die de sleutel vervangt, of nog de ‘Dog Mode’ waarmee je trouwe viervoeter ook in een geparkeerde auto frisse lucht krijgt.

Qua gebruiksgemak staat de Tesla Model Y duidelijk op kop, en niet enkel dankzij zijn technologie. De Peugeot E-3008 is niet enkel kleiner, maar rust ook op een kortere wielbasis van 2,73 m, tegenover 2,89 m voor de Amerikaanse SUV. Er is dus minder plaats op de achterbank en in de koffer. Die van de E-3008 is namelijk beperkt tot 520 liter met de achterbank overeind, en een extra opbergruimte onder de motorkap is er niet. De Model Y biedt op zijn beurt 854 tot 2.041 liter bagage achterin, waaraan je nog 117 liter extra laadruimte vooraan kan toevoegen! Je kan dus tot 2.158 liter bagage meenemen, ongeacht de versie die je kiest.

 

Advertentie
Advertentie

E-3008 is minder snel, maar rijdt verder. Of niet?

Peugeot heeft officieel drie varianten van zijn E-3008 aangekondigd, met een vermogen tussen 157 kW (210 pk) en 240 kW (320 pk), en een autonomie van 525 tot 700 km. Is de batterij plat, dan kan de E-3008 snelladen van 20 tot 80% in een halfuur dankzij een maximaal laadvermogen van 160 kW. De Tesla Model Y heeft op zijn beurt 4 varianten, met een rijbereik van 455 tot 600 km op een volle batterij en een sprinttijd van 0-100 km/u in 6,9 tot 3,7 seconden. Hij geniet ook van een maximaal laadvermogen van 170 tot 250 kW, afhankelijk van de versie.

In theorie is de Franse katachtige trager, maar kan hij verder rijden. Tijdens onze test konden we de instapversies van beide elektrische SUV’s vergelijken. De Franse kandidaat had dus een enkele motor op de vooras van 157 kW (210 pk) en 343 Nm, gekoppeld aan een batterij van 73 kWh. Daarmee haalt hij tot 525 km autonomie, 0-100 km/u in 8,8 seconden en een topsnelheid van 170 km/u. Onze Tesla Model Y is dan weer de RWD, met een sprinttijd van 0-100 km/u in 6,9 seconden, een topsnelheid van 217 km/u en een autonomie van 455 km. De praktijk laat echter heel andere cijfers zien. We konden namelijk een verbruik meten van 17,2 kWh/100 km aan boord van de E-3008, tegenover slechts 13,4 kWh/100 km in de Model Y. Daarmee kan je een maximum van 424 km afleggen met een volle batterij in de Franse elektrische SUV, tegenover 448 km in de Amerikaan.

 

Advertentie
Advertentie

Het comfort van de E-3008 of de dynamiek van de Model Y

Qua rijgedrag hebben de twee constructeurs opnieuw voor een totaal verschillende aanpak gekozen. Met zijn enkele motor achterin, of zijn krachtigere motor achterin in het geval van de AWD-versies, ontbreekt het de Model Y niet aan dynamiek! Hij trekt snel op, stuurt precies in en de koetswerkrol blijft goed onder controle. Hij beschikt ook over een uitstekende eenpedaalmodus, waarmee je helemaal tot stilstand kan komen zonder het rempedaal aan te raken, in tegenstelling tot de E-3008.

Het nadeel daarvan is dat de Amerikaan vrij stijf is opgehangen, zeker als je vergelijkt met de Franse SUV. Die is namelijk opvallend soepel en beschikt over een goed compromis tussen comfort en dynamiek. De Peugeot is wel 200 kilo zwaarder dan de Tesla, wat je ook voelt wanneer je achter het stuur zit. Bovendien wordt hij steeds vooral aangedreven door zijn voorwielen. Daardoor is hij niet alleen minder dynamisch dan zijn rivaal, maar zitten de voorwielen ook soms aan het einde van hun Latijn, wat voor een onderstuurd rijgedrag zorgt. Het comfort van de E-3008 of de dynamiek van de Model Y, aan jou de keuze.

 

Advertentie
Advertentie

Wat zijn de prijzen van de Peugeot E-3008 en Tesla Model Y?

Hoewel Peugeot al drie versies van zijn E-3008 heeft voorgesteld, kan je er nog maar een bestellen: de instapversie met zijn 157 kW (210 pk) en 343 Nm. Een variant waarvan Peugeot de prijzen al heeft verlaagd, met een startprijs van 45.809,99 euro als Allure of 50.309,99 euro als GT in de online configuratir van het merk. Een prijs waarbij je gelukkig niet al te veel opties moet bijtellen, maar die nog niet inclusief een warmtepomp is, die 800 euro extra kost!

Een belangrijke optie die je wel standaard krijgt op de Tesla Model Y, waarvan de prijzen beginnen bij 45.970 euro in België. De Long Range RWD kost slechts 4.000 euro meer, waarvoor je 145 km extra autonomie krijgt. De Long Range AWD kost nog eens 3.000 euro extra, terwijl de Performance een vanafprijs heeft van 58.970 euro. Ook hier is bijna alles standaard inbegrepen. Maar hoewel er maar weinig opties zijn, hebben ze wel een hoge prijs. Een andere lakkleur dan wit kost je namelijk 1.300 tot 2.600 euro extra! En dan zwijgen we nog over Autopilot, voor 3.800 euro, of ‘Full Self Driving’ (dat weinig meerwaarde biedt in Europa) voor een meerprijs van 7.500 euro. In beide gevallen kan je dus diep in de buidel tasten.

Tesla Model Y blijft aan de top

De Peugeot E-3008 is best een interessante SUV. Maar helaas lukt het hem niet om de ultrapopulaire Tesla Model Y te verslaan op de heilige gebieden van verbruik en technologie, die tegenwoordig voorrang hebben op quasi elk ander aspect in een elektrische wagen. Hij is ook wat minder ruim en minder leuk om mee te rijden, waarmee de Peugeot enkel kan inzetten op zijn extra comfort en zijn bijzondere design. Voor prijzen die momenteel min of meer gelijk zijn, kiezen we dan ook liever voor de Amerikaan dan voor de Fransman.