Na de Rafale te hebben gelanceerd met zijn 'zelfladende' hybride aandrijflijn van 200 pk, breidt Renault nu, zoals beloofd, het gamma uit met een nieuwe plug-inhybride motorisatie. Deze E-Tech 4x4 300 krijgt, zoals zijn naam al aangeeft, vierwielaandrijving en een vermogen van 300 pk.

Advertentie
Advertentie

Eén verbrandingsmotor, drie elektromotoren

Technisch gezien is deze nieuwe geëlektrificeerde topmotor van Renault gebaseerd op de E-Tech Hybrid 200, waarmee de Rafale, Austral en Espace al eerder rondreden. De 1,2 liter-benzinemotor krijgt wel een nieuwe turbo, waarmee zijn vermogen toeneemt tot 110 kW (150 pk) en een koppel van 230 Nm, tegenover 130 pk/205 Nm voordien.

De grootste evolutie zit hem echter in de extra elektromotor op de achteras, naast de twee reeds aanwezige elektromotoren vooraan (een aandrijfmotor en een secundaire starter-generator). Die achterste motor ontwikkelt op zijn eentje al 100 kW (136 pk) en 195 Nm koppel. Daarmee neemt het gecombineerde vermogen toe tot 300 pk, en krijgt de Rafale vierwielaandrijving om zijn Duitse premiumconcurrenten nog beter op de hielen te kunnen zitten. De Franse SUV-coupé sprint als E-Tech 4x4 300 in 6,5 seconden van 0 tot 100 km/u.

Advertentie
Advertentie

22 kWh, 105 km elektrisch rijden

Natuurlijk brengt deze plug-inhybride versie ook een grotere batterij met zich mee: een lithium-ionaccu van 22 kWh op 400 V. Daarmee haalt de Rafale een elektrisch rijbereik tot 105 km, met een totale autonomie van 1.000 km als je zijn benzinetank van 55 liter meerekent.

Atelier Alpine

Deze topversie van de Rafale brengt ook een nieuw uitrustingsniveau met zich mee, Atelier Alpine, dat exclusief voorbehouden blijft voor dit model. Deze versie van het Franse vlaggenschip wordt in België aangeboden vanaf 56.900 euro. Voor die prijs krijg je een ultracomplete uitrusting en enkele specifieke cosmetische details, zoals de koetswerkkleur Bleu Sommet Satin, een 'zwevende' spoiler in Noir Etoile, Chicane-velgen van 21 inch en vloertapijten in Bleu Iconique. De Rafale Atelier Alpine heeft ook een specifieke, meer sportieve afstelling voor het onderstel, en gestuurde dempers.

De plug-inhybride E-Tech 4x4 300-motorisatie is echter ook beschikbaar op de al bekende Esprit Alpine-uitvoering. Hiermee heeft de Rafale E-Tech 4x4 300 een vanafprijs in België van 52.400 euro. Daarmee is de plug-inhybride 4.500 euro duurder dan een equivalente Rafale E-Tech Hybrid 200, die je vanaf 47.900 euro kan kopen.