Het leven is duidelijk geen rozengeur en maneschijn binnen de Chinese Geely-groep. En dan hebben we het vooral over de merken die op de Europese markt zijn gericht...

Advertentie
Advertentie

Na 7 jaar trouwe dienst heeft Thomas Ingenlath onlangs zijn post verlaten als CEO van Polestar. Na het merk van bij zijn creatie als aparte constructeur te hebben bestuurd in 2017, geeft hij het stokje door aan Michael Lohscheller, ex-CEO van Opel, die in de tussentijd korte periodes bij VinFast en Nikola heeft afgelegd. Iemand met ervaring, dus, ook bij constructeurs van elektrische wagens - hoewel het daarmee ook niet al te goed gaat...

Staat het water aan de lippen bij Polestar?

Ondanks het feit dat Polestar intussen een gamma heeft van drie volledig elektrische modellen (de Polestar 2, 3 en 4), is het merk nog steeds niet winstgevend! Om dat doel te bereiken tegen 2025, heeft Polestar onlangs zelfs besloten om 15% van zijn personeel wereldwijd te ontslaan. Bovendien worden de twee 'goedkopere' modellen van de Chinees-Zweedse constructeur uitsluitend in China gemaakt, wat geen goed nieuws is voor de toekomst. Ze riskeren daarmee te lijden onder verhoogde invoerheffingen, en dat zowel in Europa als in de Verenigde Staten. Maar Polestar is niet het enige merk van Geely dat moeite heeft om op snelheid te komen.

Teleurstelling bij Lotus

Lotus, dat tegenwoordig ook onder de koepel van de Chinese reus valt, heeft momenteel ook een teleurstelling te verwerken. Het merk hoopte aanvankelijk tussen de 26.000 en 55.000 Eletre's, Emira's en Emeya's te verkopen in 2024, maar het heeft die verwachtingen bijgesteld naar slechts 12.000 inschrijvingen wereldwijd tegen het einde van het jaar. Een cijfer dat dus 54% tot 78% lager ligt dan verwacht! En hetzelfde geldt voor 2025, waar de verwachtingen qua verkoopvolumes bij Lotus zijn bijgesteld van 76.000 naar 30.000 exemplaren. Ook hier spelen de verhoogde invoerheffingen in Europa en Amerika hun rol. En slecht nieuws komt nooit alleen, want het Chinees-Britse merk heeft ook een nettoverlies van 202 miljoen dollar moeten optekenen tijdens het tweede kwartaal van 2024. Dat doet pijn...

Advertentie
Advertentie

Lotus heeft echter een herstelplan opgezet om zijn productiekosten te optimaliseren, en zo in 2026 weer sterker voor de dag te komen. Maar is dat genoeg, met de verkoop van elektrische wagens die niet zo snel toeneemt als verwacht? We vragen het ons af... Helaas voor Geely, het moederhuis van zowel Polestar als Lotus, zijn het niet enkel de volledig elektrische merken die moeite hebben om meerwaarde te creëren...

Lynk & Co doet het ook niet zo goed...

Met prijzen die maar blijven stijgen en een klantenervaring die gestaag afneemt sinds de introductie van het merk in Europa in 2020, gaat het ook niet al te best met Lynk & Co. Net als bij Polestar heeft voorzitter Alain Visser het schip eind vorig jaar verlaten, nadat hij had beloofd het merk winstgevend te maken in 2022, dan in 2023, en dan in 2024... Een break-evenpunt dat het merk, volgens de laatste cijfers, nog steeds niet heeft bereikt. Oeps.

Wat doet Geely?

We moeten echter realistisch blijven. Een automerk is niet op één dag opgericht, en wordt al zeker niet van de ene op de andere dag winstgevend. Bovendien heeft de reus Geely meer dan voldoende middelen om een paar tegenslagen op te vangen, zoals het nu doormaakt in Europa. Maar de Chinese groep zal waarschijnlijk ook niet met zijn duimen draaien en wachten tot als zijn Europese merken winstgevend worden. Het valt nog te bezien welke maatregelen de groep zal nemen, en of dat het einde kan betekenen voor sommige van zijn merken...