In september 1999 werd de allereerste Skoda Fabia voorgesteld op het autosalon van Frankfurt. Helemaal nieuw was het segment niet voor het Tsjechische merk, want de Fabia kwam de Felicia opvolgen, die wel nog tot 2001 in productie bleef. Waar de Octavia zijn technische basis deelt met de VW Golf en consorten, is de Fabia een tegenhanger van de Polo. Vandaag is de toekomst van het model bedreigd door de opkomst van SUV’s en de push naar elektrificatie, maar dat weerhoudt ons er niet van om onze 5 favoriete Fabia’s op te lijsten!

Advertentie
Advertentie

1. Skoda Fabia RS 1.9 TDI (2003)

Hot hatches zijn altijd leuk, maar deze eerste generatie Fabia RS was wel een heel vreemde eend in de bijt. Het was namelijk de enige hot hatchback die je enkel met een dieselmotor kon krijgen! De 1.9 ‘PD’ TDI was dan ook een legendarische motor, met erg grote reserves en een gigantische berg koppel. Daarmee kon je in de herneming volwaardige sportwagens pesten en nadien thuiskomen met een gemiddeld verbruik van 6 l/100 km. Ondanks zijn eerder gemiddelde 130 pk legde de Fabia RS 1.9 TDI namelijk 310 Nm op de voorwielen, en dat in een stadswagentje van 1,2 ton. Vandaag zijn ze erg zeldzaam geworden.

Advertentie
Advertentie

2. Skoda Fabia S2000 (2009)

Misschien weet je het niet, maar Skoda heeft een zeer rijk rallyverleden. Al begin de jaren 1900 bouwden Laurin & Klement auto’s voor heuvelklimraces, en toen het wereldrallykampioenschap in 1999 werd opgericht, stond Skoda klaar met zijn Octavia WRC om mee te doen. Maar het was in de juniorenklasses waar Skoda zijn grootste successen heeft behaald, en dan vooral met deze Fabia S2000. Met zijn 2 liter-benzinemotor en vierwielaandrijving behaalde de S2000 maar liefst 50 nationale en internationale overwinningen in zijn klasse! De basis voor een echt succesverhaal, want ook de opvolgers van de S2000 rijgden de successen aaneen, met een kampioenstitel in 2016 in de WRC 2-klasse als hoogtepunt.

3. Skoda Fabia RS Combi (2010)

De tweede generatie Fabia werd iets ronder, groter en ruimer, maar het leukste was dat je na de facelift de Combi ook als RS kon krijgen. Een dieselmotor had die niet meer, maar wel de ‘twin-charged’ 1.4 TSI uit de Polo GTI, die dankzij een turbo én een compressor 180 pk leverde. Achteraf gezien bleek dat niet de meest betrouwbare motor te zijn, met rekkende distributiekettingen en kapotte zuigers als bekende kwaaltjes, maar een Fabia met een koffer van 480 liter, een 0-100-tijd in 7,3 seconden en een topsnelheid van 226 km/u blijft een geniale combinatie.

Advertentie
Advertentie

4. Skoda FUNStar (2015)

Ben je een student van de Skoda Academy in Mlada Bolesla, dan mag je af en toe eens een knotsgekke conceptcar bedenken. Zoals deze FUNStar uit 2015, gebaseerd op de derde generatie Fabia en een eerbetoon aan de Felicia Fun, een compacte pick-up die tussen 1997 en 2001 werd gebouwd. De FUNStar moest naast praktisch ook sportief worden, met een 1.8 TSI onder de kap, maar daar bleek geen plaats voor. Het werd dus een 1.2 TSI van 122 pk, gekoppeld aan een DSG-automaat. Het audiosysteem van 1.400 W compenseert wel veel, terwijl de neonverlichting ervoor zorgt dat je ook in het donker opvalt. Meer dan een exemplaar werd er echter, en helaas, niet gebouwd.

Advertentie
Advertentie

5. Skoda Fabia R5 Edition by Freddy Loix (2018)

Aan de rallysuccessen van Skoda hangt ook een Belgisch randje, want ‘onze’ Freddy Loix ging in 2010 voor het team van Skoda Motorsport rijden in het IRC. Een bijzonder succesvolle campagne, want van de 4 races waaraan hij meedeed, won Loix er 3 en eindigde hij eenmaal op de derde plek! Ook het jaar nadien wist hij diverse podia en een overwinning binnen te halen. Later stapte hij over op de Fabia R5, waarmee hij de Ypres Rally en de Rally Omloop van Vlaanderen won in 2015. Om dat palmares te eren, bracht Skoda een Fabia Edition R5 by Freddy Loix uit in 2018, waarvan er slechts 10 exemplaren werden gemaakt. Heel spannend was die versie overigens niet, want ondanks zijn rally-accessoires lag er onder de kap ‘maar’ een 1.4 TSI van 125 pk.