Twee maanden na de M5 berline stelt BMW nu de Touring-versie voor op de Monterey Car Week. Die is even krachtig, maar biedt natuurlijk meer ruimte. De grote koffer van de Duitse sportbreak doet helaas ook zijn gewicht toenemen...

Advertentie
Advertentie

De G91 is de derde iteratie van de BMW M5 in breakvorm sinds de creatie van het model in 1984, en krijgt natuurlijk dezelfde hybride 4,4-liter biturbo-V8 van zijn sedanbroer. Een aandrijflijn die ook in dit geval een totaal vermogen van 535 kW (727 pk) en 1.000 Nm ontwikkelt! Daarmee sprint de M5 Touring in 3,6 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 305 km/u. Zijn batterij van 22,1 kWh, waarvan 18,6 kWh bruikbaar, schenkt de sportbreak dan weer een volledig elektrische autonomie van 67 km.

BMW M5 Touring legt 2.550 kilo op de weegschaal!

Zijn grotere koffer van 500 tot 1.630 liter met de achterbank neergeklapt maakt deze Touring helaas ook nog zwaarder dan de M5 berline: 2.550 kilo! Daarmee is hij nog eens 40 kilo zwaarder dan de sedan, die al de zwaarste M5 ooit was van BMW. Dit extra gewicht en de iets minder gunstige stroomlijn maken de Touring dan ook een tiende minder snel in de sprint naar 100 km/u, terwijl de elektrische autonomie 2 km kleiner is dan bij de berline. De M5 Touring is trouwens even snel in de 0-100 km/u als de BMW M3 Touring, met prestaties die eveneens op het niveau liggen van de Audi RS 6 Avant. Hoewel de RS 6 Performance nog eens twee tienden sneller is naar 100 km/u... Maar de BMW M5 heeft nog een paar trucjes achter de hand!

Beschikbaar vanaf november 2024, maar voor welke prijs?

Is het je al opgevallen dat de diffusor van de M5 Touring uit twee aparte delen is opgebouwd? Daarmee was het mogelijk voor BMW om een trekhaak te monteren met een maximaal trekgewicht van 2 ton! Handig. Helaas kan je de achterruit niet meer apart openen, net als bij de gewone 5 Reeks Touring met verbrandingsmotor of de i5 Touring. Dat is dan weer jammer. Nog een kleine teleurstelling: de M5 Touring is niet beschikbaar met een carbon dak, zelfs niet optioneel. Geen enkele leverancier van het Duitse merk was blijkbaar in staat om een carbon paneel met zo'n grote oppervlakte te leveren. In plaats daarvan krijg je wel standaard een groot glazen panoramadak. De nieuwe BMW M5 Touring is te bestellen vanaf november 2024, maar het valt nog te bezien tegen welke prijs...