Na lange maanden testwerk en tal van verschijningen in camouflage, wordt de plug-inhybride Lamborghini Urus SE nu eindelijk voorgesteld aan het grote publiek! En hoewel hij dezelfde 4 liter-V8 met twee turbo’s onder de motorkap heeft zitten als de rest van het gamma, krijgt hij een extra elektromotor van 141 kW (192 pk) en 483 Nm. Dat geeft het Italiaanse beest een totaal van 588 kW (800 pk) en 950 Nm koppel, met een sprint van 0 tot 100 km/u in 3,4 seconden en een topsnelheid van 312 km/u!

De krachtigste, maar ook de groenste

De SE is niet enkel de krachtigste Urus ooit gebouwd door Lamborghini, het is ook de groenste en misschien wel de meest dynamische. Voor het groene zorgt een batterij van 25,9 kWh die in de bodem van de koffer zit verstopt, waarmee de super-SUV tot 60 km volledig elektrisch kan rijden – zolang je niet sneller dan 130 km/u rijdt.

Overstuur op aanvraag

Wat het dynamische betreft, heeft Lamborghini een nieuw systeem geïnstalleerd waarmee het koppel tussen beide assen elektronisch wordt verdeeld. En daar houdt het nog niet op, want het Italiaanse merk heeft ook een gloednieuw elektronisch sperdifferentieel gemonteerd op de achteras. Daarmee kan de Urus SE “à la carte” overstuur opwekken, aldus Sant’Agata Bolognese.

Iets ander design

Het Italiaanse merk met de stier maakt ook van de gelegenheid gebruik om zijn plug-inhybride Urus een iets ander design te geven. Vooraan krijgt de SUV onder meer nieuwe koplampen en een hertekende motorkap. Achteraan is de volledige kofferklep, bumper en diffusor lichtjes gewijzigd. Het interieur krijgt dan weer een groter centraal aanraakscherm van 12,3 inch. Nu is het enkel nog wachten op de prijzen, de beschikbaarheid en, waarom niet, de kans om eens achter het stuur te kruipen en meer te kunnen vertellen over hoe de Urus SE rijdt!