Terwijl Renault een recordwinst heeft geboekt, een teken van zijn ommekeer onder de charismatische CEO Luca de Meo, staat Stellantis onder Carlos Tavares er heel wat minder rooskleurig voor. Tussen januari en eind juni 2024 zag de fusiegroep tussen PSA en FCA zijn resultaten kelderen. Net als verschillende andere constructeurs heeft Stellantis te lijden onder een daling van de verkoop van elektrische wagens in Europa en de VS, maar ook in het algemeen is de populariteit van verschillende merken binnen de groep gedaald. Met als gevolg een scherpe daling van de verkoopvolumes, te grote voorraden in Noord-Amerika en een verlies van marktaandeel. De slechte gezondheid van de Frans-Italiaanse groep valt met één getal te illustreren: een nettowinst van 5,6 miljard euro, ofwel 48% minder dan vorig jaar!

Drie merken bedreigd

Met niet minder dan 15 merken sinds de komst van Leapmotor, is Stellantis een van de mastodonten binnen de auto-industrie en is het de 4e grootste constructeur wereldwijd. Een (te?) groot gamma waar in gesneden zou kunnen worden zodat de groep kan terugkeren naar meer comfortabele winstmarges. De minst succesvolle merken zouden namelijk opgedoekt kunnen worden, aldus Tavares: "Als de merken geen geld opbrengen, sluiten we ze. We kunnen het ons niet permitteren om merken te behouden die geen geld opleveren", aldus de CEO tijdens de presentatie van de resultaten van de groep op 25 juli in Milaan.

Maserati, DS en Lancia out?

Hoewel de Portugese topman de bedreigde merken niet met naam heeft genoemd, lopen er sommigen duidelijk meer risico dan anderen. Te beginnen met Maserati, waarvan de reputatie en geschiedenis het gemakkelijk zouden moeten maken om het merk te verkopen aan de hoogste bieder. DS dreigt echter in de vergetelheid te raken, aangezien het merk sinds zijn oprichting in 2014 weer is weggezakt en er niet in slaagt om een publiek en een eigen identiteit te vinden. Lancia is al net zo zorgwekkend, hoewel het nog maar net opnieuw in leven is geroepen en het kan teren op een rijke geschiedenis, met iconische modellen als de Aurelia, Gamma Coupé, Delta HF Integrale en de Stratos. Maar in dit stadium zijn dit niet meer dan speculaties.

Geconfronteerd met zulke tegenvallende resultaten, klinken de beloftes van Carlos Tavares van slechts drie jaar geleden vrij hol. Enkele maanden na de afronding van de fusie tussen PSA en FCA beloofde hij nog te investeren in alle 14 merken van de groep, en dat gedurende 10 jaar... Het lijkt er dus op dat de Stellantis-baas zou kunnen terugkomen op zijn beloften!