De NB, gesandwicht tussen de 'NA', de eerste MX-5, die een mythe is geworden, en de 'NC' (de voorlaatste generatie) die vooral diegenen aanspreekt die zich de nieuwste MX-5 niet kunnen veroorloven (en die, je raadt het al, 'ND' heet), kan een goede keuze zijn. Wat moet je weten voor je hem koopt?
1. Hij is nog steeds geweldig leuk om ermee te rijden!
Een aantal puristen zullen zeggen dat de MX-5 NB niet zo leuk is om te rijden als de NA en ze kunnen gelijk hebben. Maar laten we eerlijk zijn: voor de overgrote meerderheid van de gebruikers rijdt de NB uitzonderlijk! Met iets meer dan een ton is het niet de lichtste MX-5, maar hij is nog steeds een pluimgewicht vergeleken met de huidige productie. Combineer dit met achterwielaandrijving, een duivelse handgeschakelde versnellingsbak en sprankelende motoren en je hebt een recept voor puur geluk!
2. Welke motor?
Je kan kiezen uit een 1.6 liter met 110 pk en een 1.8 liter met 140 of 145 pk. De eerste is meer dan genoeg voor dagdagelijkse ritten en als je zijn geluid te bedeesd vindt, moet je weten dat er veel fabrikanten van onderdelen je kunnen helpen! De 1.8 liter motor heeft een langere adem, een herzien onderstel en, vooral, een sperdifferentieel: hij is dus de keuze bij uitstek voor de sportievelingen.
3. Onverwoestbaar? Toch een paar aandachtspunten...
Hoewel de MX-5 een zeer benijdenswaardige reputatie van betrouwbaarheid heeft, is hij niet onverwoestbaar. Afgezien van een paar kleine elektronische problemen op de meest recente modellen, moet je uitkijken voor roest, vooral op de onderste delen van het koetswerk. Dit is de niet-zo-leuke zonde van de MX-5 NB: pak het snel aan voor de situatie catastrofaal wordt!
4. Hoeveel kost hij?
De prijs varieert naargelang de conditie, kilometerstand, motor en specificaties: speciale series zijn altijd wat meer gewild. Reken vanaf nu op minimaal 7.000 euro voor een fatsoenlijk exemplaar, wat bewijst dat de prijs explodeert! Nog een laatste advies: vermijd zwaar getunede auto's, waarvan er helaas veel zijn: de modificaties zijn niet altijd volgens de regels van de kunst uitgevoerd en zijn niet altijd legaal.
5. Het onderhoud zelf doen?
Dat is perfect mogelijk, mits je wat kennis en wat gereedschap hebt. Alle onderdelen zijn verkrijgbaar via gespecialiseerde fabrikanten. Die laatsten zijn echter vaak Brits en de Brexit heeft de handel sterk bemoeilijkt!