De laatste tijd lijkt het aantal concurrenten van de Tesla Model Y als paddenstoelen uit de grond te schieten, allemaal met één doel: een deel van de elektrische SUV-markt veroveren. Na de Peugeot E-3008 staat nu de Ford Explorer klaar om het op te nemen tegen de marktleider. En de Amerikaanse nieuwkomer zou weleens een serieuze bedreiging kunnen vormen…
28,3 cm verschil!
Op het eerste gezicht is er letterlijk een verschil in formaat tussen de Ford Explorer en de Tesla Model Y. De elektrische SUV van Ford meet namelijk 4,468 m in lengte, 1,871 m in breedte en 1,63 m in hoogte. De Tesla Model Y is met zijn 4,751 m lengte, 1,921 m breedte en 1,624 m hoogte maar liefst 28,3 cm langer, 5 cm breder en 6 mm lager dan de Explorer. Qua design is het echter een heel ander verhaal. Het silhouet van de Tesla Model Y, vaak in het wit, is zo alomtegenwoordig dat het nauwelijks nog opvalt in het straatbeeld. De Ford Explorer daarentegen heeft een robuustere uitstraling, waardoor hij groter lijkt dan hij in werkelijkheid is. De opvallende kleur “Blue My Mind” (een leuke woordspeling, trouwens) geeft hem bovendien extra karakter en maakt hem een blikvanger op de weg.
Alles op het scherm
Qua technologie kiest de Ford Explorer voor een meer conventionele aanpak. Hij is uitgerust met een digitaal instrumentenpaneel van 5 inch en een groot verticaal centraal scherm van 14,6 inch. Het instrumentenpaneel is minimalistisch, maar toont de essentiële informatie. Het centrale scherm beheert praktisch alles, inclusief de airco. Het gebruiksgemak is een sterk punt dankzij volledig aanpasbare widgets en snelkoppelingen. Bovendien kan het scherm manueel meer dan 30 graden worden gekanteld om hinderlijke reflecties te voorkomen of om toegang te krijgen tot een slim opbergvak, de "My Private Locker", dat automatisch vergrendelt wanneer de wagen wordt afgesloten. De Explorer ondersteunt ook draadloze Android Auto en Apple CarPlay en kan optioneel worden uitgerust met een head-up display, iets wat ontbreekt in de Tesla Model Y.
De Tesla Model Y heeft daarentegen slechts één centraal scherm van 15 inch, zonder verdere fysieke bedieningselementen. Zelfs de meest basale functies, zoals het openen van het handschoenenkastje, worden via het scherm aangestuurd. Hoewel dit minimalistische design niet voor iedereen geschikt is, moet worden erkend dat het infotainmentsysteem van Tesla tot de beste op de markt behoort dankzij zijn snelheid en intuïtieve menu-indeling. Bovendien is de Model Y naadloos verbonden met Tesla's Supercharger-netwerk, wat een groot voordeel biedt bij lange ritten. Het ontbreken van smartphonereplicatie op het centrale scherm, iets wat de Explorer wel biedt, blijft echter een nadeel van de Model Y.
Vergelijkbare ruimte achterin, behalve in de koffer...
De Ford Explorer heeft een wielbasis van 2,767 m, terwijl de Tesla Model Y met 2,89 m tussen de assen iets meer lengte biedt. Toch is de beenruimte op de tweede zitrij bij beide SUV’s vrijwel gelijk. Met andere woorden: er is meer dan genoeg ruimte achterin. Tesla biedt sinds kort echter een zevenzitsoptie aan voor de Model Y, wat een extra voordeel is voor grotere gezinnen.
Het grootste verschil tussen beide modellen zit echter in de kofferruimte. De Ford Explorer biedt een laadvolume van 450 tot 1.422 liter wanneer de achterbank wordt neergeklapt. Dit komt deels doordat hij niet alleen 28,3 cm korter is, maar ook omdat hij geen tweede laadruimte onder de motorkap heeft. De Tesla Model Y biedt daarentegen een bagageruimte van 854 tot 2.041 liter achterin, aangevuld met nog eens 117 liter in de "frunk" (voorste laadruimte).
De Explorer maakt dit gedeeltelijk goed met een draaicirkel die 2,43 m kleiner is dan die van de Model Y. In de praktijk betekent dit dat de Ford in de stad vaak met één stuurbeweging kan keren, terwijl de Tesla meestal een extra manoeuvre nodig heeft. Dat maakt de Explorer wendbaarder en makkelijker te hanteren in nauwe stedelijke omgevingen.
Laag verbruik of een grotere batterij, maar vergelijkbare autonomie
Ford biedt momenteel drie varianten aan van de Explorer: twee achterwielaangedreven modellen en een vierwielaangedreven versie. De motoren variëren van 125 kW (170 pk) en 310 Nm tot 250 kW (340 pk) en 679 Nm. Dit zorgt voor een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 8,7 seconden voor de traagste versie en 5,3 seconden voor de snelste. De topsnelheid varieert tussen 160 en 180 km/u, afhankelijk van de gekozen motorisering. De Explorer is uitgerust met batterijen van 52 tot 79 kWh, waarmee hij een actieradius van 378 tot 602 km kan claimen. Qua opladen kan hij, afhankelijk van de versie, tot 185 kW aan, waarmee het batterijpercentage van 10 naar 80% stijgt in 25 tot 28 minuten.
De Tesla Model Y is beschikbaar in vier varianten met actieradiussen tussen 455 en 600 km. Qua prestaties varieert de sprint van 0 naar 100 km/u van minstens 6,9 seconden voor de instapversie tot 3,7 seconden voor de Performance-variant. Opladen gebeurt bij Tesla met een maximale snelheid tussen 170 en 250 kW, afhankelijk van het model.
Tijdens een vergelijkende test tussen de Extended Range RWD-versie van de Ford Explorer en de achterwielaangedreven Tesla Model Y liet de Explorer een gemiddeld verbruik van 16,9 kWh/100 km optekenen over een gevarieerd traject van ongeveer 50 km. De Model Y presteerde, zoals vaak het geval is, nog beter met een verbruik van slechts 14,5 kWh/100 km op exact hetzelfde traject en onder dezelfde omstandigheden. Toch biedt de Ford Explorer voor een vergelijkbare prijs een batterij die ongeveer 20% groter is. Dit compenseert het hogere verbruik (+15%) en zorgt ervoor dat de Explorer uiteindelijk net iets verder komt op een volle batterij dan de Tesla Model Y.
Twee SUV's die meer dynamisch dan comfortabel zijn
Zodra ze in beweging zijn, laten beide concurrenten zien dat ze eerder dynamisch dan comfortabel zijn. Zowel de Ford Explorer als de Tesla Model Y heeft een rijgedrag dat sterk wordt gekenmerkt door een nadruk op de achterwielen, ongeacht of ze vierwielaandrijving hebben of niet. Dat gevoel is duidelijk merkbaar. In beide gevallen zorgt geavanceerde elektronica ervoor dat de voertuigen veilig blijven onder uitdagende omstandigheden en corrigeren waar nodig.
Wat prestaties betreft, zijn beide SUV’s vrijwel gelijkwaardig, met uitzondering van de Model Y Performance-variant, die, zoals zijn naam verklapt, duidelijk de snelste van het stel is. De Ford Explorer onderscheidt zich echter door een iets natuurlijker rijgevoel en een vering die net wat soepeler is, ondanks zijn extra gewicht van 200 tot 300 kg, afhankelijk van de configuratie.
De Tesla Model Y voelt wendbaarder aan, vooral dankzij zijn snellere en directere stuurinrichting, wat hem in scherpe bochten een voordeel geeft. Maar tenzij je beide voertuigen direct na elkaar test, zijn de verschillen subtiel. Over het algemeen bieden beide Amerikaanse elektrische SUV's een rijervaring die even plezierig als dynamisch is.
Wat zijn de prijzen van de Ford Explorer en Tesla Model Y?
De catalogusprijzen van de Ford Explorer variëren momenteel tussen 44.950 en 60.950 euro. Voor de Premium-uitvoering kan nog eens 3.700 euro extra worden betaald. Ford heeft de configuratie van de nieuwe Explorer sterk vereenvoudigd: er zijn slechts zes opties beschikbaar, waarvan de warmtepomp (1.200 euro) wellicht de belangrijkste is. Een groot pluspunt van Ford is dat het merk al direct aanzienlijke kortingen biedt op zijn nieuwe elektrische SUV. Hierdoor is het mogelijk om een Explorer Extended Range RWD met een batterij van 77 kWh te kopen voor enkele honderden euro’s minder dan een Tesla Model Y.
De prijzen van de Tesla Model Y variëren van 45.990 tot 58.990 euro, waarbij vrijwel alle uitrusting standaard is inbegrepen. Tesla biedt echter weinig tot geen kortingen en de beschikbare opties zijn duur. Een andere kleur dan standaard wit kost bijvoorbeeld 1.300 tot 2.600 euro. Voor wie geavanceerde functies zoals Autopilot wil, loopt de prijs nog verder op: deze optie kost 3.800 euro, terwijl “Full Self Driving” zelfs 7.500 euro kost.
Kortom, hoewel beide modellen qua basisprijs dicht bij elkaar liggen, biedt Ford dankzij kortingen en scherp geprijsde opties meer waar voor je geld in vergelijking met Tesla.
Wie komt als winnaar uit de bus?
Er is geen twijfel mogelijk: de Ford Explorer is een waardige concurrent voor de Tesla Model Y en kan op vrijwel alle vlakken de vergelijking doorstaan. Met vergelijkbare prijzen biedt de Explorer dezelfde mate van afwerking, technologie en gebruiksgemak als de marktleider. Bovendien is hij net zo plezierig om te rijden en biedt hij evenveel uithoudingsvermogen dankzij de grotere batterijcapaciteit van de Extended Range-versie.
De keuze tussen deze twee elektrische SUV’s komt uiteindelijk neer op persoonlijke voorkeuren. Ga je voor de compactere en wendbare Ford Explorer, of geef je de voorkeur aan de ruimere en veelzijdige Tesla Model Y?