Het viel ons al op toen we de sociale media van Jaguar bezochten bij het schrijven van het artikel met alle info over de aanstaande elektrische GT van Jaguar: alle oude posts van het merk zijn verdwenen. Daar was blijkbaar een reden voor, want het merk heeft zijn nieuwe identiteit gelanceerd, dat volledig breekt met het verleden. Het eerste fysieke resultaat krijgen we pas op 2 december te zien in de vorm van een prototype op de Miami Art Week, maar in de tussentijd kunnen we het al hebben over de nieuwe stijl van Jaguar - en de storm van kritiek die is losgebarsten als resultaat.
“Onbevreesd. Exuberant. Meeslepend. Dit is het nieuwe Jaguar.” Zo kopt de aankondiging van Jaguars nieuwe merkidentiteit, die duidelijk breekt met het verleden - en dat is nog maar heel zacht uitgedrukt. In plaats van warme kleuren en talrijke verwijzingen naar het verleden - het merk bracht onlangs nog gloednieuwe exemplaren van de klassieke E-Type uit! - zien we nu felle kleuren, een hypermoderne uitstraling en maximale inclusiviteit bij de modellen die de nieuwe stijl mogen showen. Al zou dat laatste ook simpelweg de link kunnen zijn met de Miami Art Week, waar het nieuwe Jaguar zijn publieksdebuut maakt.
Exuberant modernisme
Wat de nieuwe wending meteen duidelijk maakt, zijn de slagzinnen die gepaard gaan met deze aankondiging. “Breek gewoontes”, “leef kleurrijk”, “schrap het gewone”, “schep uitbundigheid” en “kopieer niets”. Dat laatste is trouwens niet zomaar een uitspraak, maar een citaat van Sir William Lyons, de oprichter van Jaguar. De nieuwe designfilosofie van het merk is trouwens “Exuberant Modernism”, ofwel “uitbundig modernisme”. Het moge duidelijk zijn dat de nieuwe modellen van het Britse merk mogen opvallen in het straatbeeld!
Nieuw, minimalistisch logo
Maar hoe uitbundig het moodboard voor deze renaissance ook was, wordt de nieuwe branding toch enigszins minimalistisch. De voluit geschreven merknaam maakt gebruik van kleine, vette letters die eenvoud uitstralen. Het springende luipaard wijst nu de andere kant op, als symboliek voor de blik naar de toekomst. En tenslotte is er ook een nieuw merklogo, waarvan de katachtige volledig verdwenen is ten faveure van een minimalistische cirkel waarin je de letters ‘J’ en ‘R’ kan ontwaren, ofwel: van begin tot eind, of de kers op de taart.
Kritiek op sociale media
Een taart die echter niet door iedereen wordt gesmaakt. Onder de aankondigingsposts van Jaguar op X/Twitter, Facebook en Instagram oogst het merk tonnen kritiek. Nu is de autowereld niet het toonbeeld van progressiviteit, maar het is duidelijk dat bestaande klanten zich niet kunnen identificeren met deze nieuwe richting. Anderzijds: veel bestaande klanten bleven er de laatste jaren niet meer over… Een overijverig marketingbureau, of een gewaagde zet die een nieuw klantenpubliek zal aanspreken? De tijd zal het ons leren…