De strijd van de compacte elektrische SUV’s is nu echt losgebarsten! Naast de Volvo EX30 en Skoda Elroq meldt er zich een nieuwe kandidaat uit Zuid-Korea: de Kia EV3. Een model dat indruk op ons wist te maken dankzij zijn stoere uiterlijk, zijn knappe prestaties en zijn aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding! Maar zijn we nog steeds zo onder de indruk van de Kia EV3 na een tripje door de configurator?

Advertentie
Advertentie

Vlaamse EV-premie voor de snelle beslissers

Vlamingen op zoek naar een betaalbare elektrische wagen om nog te kunnen genieten van de premie van 5.000 euro: opgelet! Nog tot vrijdag 22 november 2024 kan je een bestelling plaatsen om in aanmerking te komen voor de premie. Er zijn drie uitvoeringen van de Kia EV3 die in aanmerking komen: de Standard Range Business (catalogusprijs van 36.890 euro), Standard Range Earth (39.490 euro) en de Long Range Business (41.190 euro) dankzij een tijdelijke korting van ongeveer 2.000 euro. Je kan dus genieten van een Kia EV3 met 605 km autonomie voor de prijs van 34.090 euro na aftrek van de premie!

Alles via de uitrustingsniveaus

De rest van dit artikel is gewijd aan wie niet (meer) in aanmerking komt voor de premie. En ook dan kan de Kia EV3 een aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding voorleggen. Het enige probleem is dat een groot deel van de opties vastzit aan de uitrustingsniveaus (Business, Earth, Business Plus en GT Line). En hoewel de basisuitrusting vrij compleet is (LED-verlichting, achteruitrijcamera, digitaal dashboard en infotainmentsysteem van 12,3 inch, adaptive cruise control, …), moet je telkens een sprong maken van 3.000 euro om meer te krijgen.

 

 

Advertentie
Advertentie

Long Range met meer dan 600 km autonomie!

Waar we wel voor willen bijbetalen, is voor het Long Range-batterijpakket van 81,4 kWh (tegenover 58,3 kWh voor de Standard Range). Dat kost 4.800 euro extra, maar levert je wel 605 km autonomie op in plaats van 436 km. Handig voor langere ritten of als je geen eigen laadpaal hebt en niet te vaak wil parkeren aan de publieke laadpaal in de buurt. Qua uitvoering kiezen we voor het tweede niveau: Earth (vanaf 44.290 euro als Long Range). Die onderscheidt zich van de basisversie met zetel- en stuurverwarming, keyless entry, verdonkerde achterruiten en nog enkele details.

9 kleuren en 3 opties

Voor een kleurtje anders dan wit moet je 800 euro bijbetalen bij Kia, ongeacht de tint die je verkiest. Onze voorkeur gaat naar Terra Cotta, een bruinrode kleur die wel past bij de robuuste uitstraling van de EV3. Qua interieurbekleding (grijs/zwarte stof) en velgen (17 inch met een hoekig design) hebben we helaas niets te kiezen op dit uitrustingsniveau.

Dan blijven er nog drie opties over: een warmtepomp (1.000 euro), die we nemen om ook in de winter te kunnen genieten van een groot rijbereik, het Drive Pack (1.000 euro) met extra rijhulpsystemen, dat we niet nemen omdat de standaarduitrusting al vrij compleet is, en het EV Tech Pack (800 euro), met een 11 kW-boordlader, een 230 V-stekker in de koffer en een adapter om een 230 V-stekker op de laadpoort aan te sluiten aan de buitenkant. Zaken die zeker van pas zullen komen om de Kia EV3 als stroombron te gebruiken (V2L), dus die prijs willen we wel betalen.

Toch beter de basisversie?

Daarmee komt de totale prijs van onze ‘ideale’ Kia EV3 op 46.890 euro, precies 10.000 euro duurder dan het basismodel. En eerlijk gezegd: dat vinden we een vrij groot verschil voor de geringe extra uitrusting die je ervoor terugkrijgt. Het kan trouwens nog duurder, want de topverise GT Line kost minstens 50.390 euro. Een ‘full option’ Kia EV3 GT Line heeft zelfs een totaalprijs van 54.890 euro. Daarvoor heb je ook al een EV6 Long Range!

Advertentie
Advertentie