Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PKFiat Nuova 500Mini ClassicVW GolfPorsche 911Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range RoverRenault 4Ferrari Testarossa ,McLaren F1Citroën DSJaguar E-TypeVolkswagen KeverWillys MBCitroën TractionPeugeot 205Renault 5Lada NivaMercedes 190Fiat PandaRenault 4CV , Volvo 240BMW M1Ford T en de Alfa Romeo Giulietta, zetten we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Peugeot 203.

1. Een jaar werken

20201130085757peugeot203(1).jpg

De 203 was wat luxer dan de Renault 4 CV en de Citroën 2 PK zonder daarom minder ideaal geprijsd te zijn. In 1958 berekende historicus J-C Daumas dat een arbeider een jaar moest werken om zich een exemplaar te kunnen veroorloven.

2. Allerlei koetswerkversies

20201130085758peugeot203(3).jpg

De 203 kwam op de markt in 1948 en evolueerde al snel tot een volledig gamma: berline, berline met open dak, cabriolet (vandaag zeer gegeerd), coupé (ongetwijfeld de meest elegante versie), gezinsbreak met 6 zijdelingse zitplaatsen en een hele waaier aan bedrijfsvoertuigenversies, van een ambulance over een pick-up tot een bestelwagen.

3. Darl’Mat, supersportief

20201130085759peugeot203(4).jpg

De Heilige Graal voor elke 203-liefhebber is de uiterst zeldzame Darl’Mat-versie, genoemd naar een verdeler in Parijs. Voor de oorlog was die gerenommeerd om zijn gewaagde creaties op basis van de 402, maar toen de vrede was teruggekeerd, richtte hij zich op de 203. Het koetswerk werd hertekend, de ophanging verlaagd en vooral de motor kreeg een extra zetje waardoor hij het tot 60 pk schopte. Er gaan geruchten over exemplaren met een compressor die tot 160 km/u haalden. Volgens de documenten zijn tussen de 100 en de 200 auto’s verbouwd. Vandaag blijft daar nog maar een handvol van over…

4. Schuifdak voor iedereen

De Peugeot 203 was verkrijgbaar in twee versies: Luxe en Affaires. De eerste genoot een zeer rijkelijke uitrusting, met zelfs standaard een schuifdak. De tweede was duidelijk kaler, kende ook geen succes en werd in 1958 geschrapt. Op basis van de cijfers wordt geschat dat 90 tot 95 procent van de 203’s met een schuifdak uitgerust was.

20201130085758peugeot203(2).jpg

5. Veilig en onverwoestbaar

Voor de oorlog werd de 402 bekritiseerd om zijn inefficiënte remmen. Die kritiek liet zijn sporen na bij de constructeur, die daarom besliste om de veiligheid van zijn nieuwe model te verzorgen. Voor de 203 sloot Peugeot geen enkel compromis meer op het vlak van veiligheid of betrouwbaarheid. Zijn motor kon trouwens de meest brutale mishandeling en extreme tuning aan, wat meteen verklaart waarom hij zo uitblonk in de rallysport.