In de meeste Vlaamse dorpen en steden vind je om de paar 100 meter wel een laadpunt voor stekkerwagens, maar dat betekent niet dat je gewoon kan aankomen en je kabel eraan hangen. Om de sessie te starten, moet je zo’n laadpaal vertellen wie je bent. Zo weet de stroomaanbieder aan wie de ‘getankte’ elektriciteit mag worden gefactureerd. Maar hoe doe je dat, je identificeren aan een laadpunt?

Breed aanbod

Een laadpunt wordt geïnstalleerd door een bedrijf dat niet noodzakelijk ook de facturatie van de laadbeurten voor zich neemt. Dat laatste kan door meerdere spelers tegelijk. We trekken de analogie met je mobiele telefoon: je sluit een abonnement af bij provider A, maar wanneer je in het buitenland bent, bel je via het netwerk van een plaatselijke provider B. Toch moet je geen apart abonnement aangaan bij B, want je vertrouwde aanbieder groepeert alles netjes in één factuur.

Alleen ligt het voor laadpunten net iets ingewikkelder: sommige providers geven je toegang tot nagenoeg elke laadpaal in heel Europa, andere beperken zich tot één land of zelfs de palen van één installateur. Dus is het nuttig om wat onderzoek te doen voor je een provider kiest.

App, kaart, badge of plug-and-play

Dat onderzoek kan flink wat studiewerk en spreadsheets vereisen. Sommige providers werken met een app om je aan te melden bij het laadpunt waar je wil opladen. Die app biedt dan sowieso ook een overzicht van de laders waar hij mee compatibel is, en vaak kan je zelfs controleren of een laadpunt vrij is of bezet. Veel providers bieden ook nog een fysieke inlogmogelijkheid, in de vorm van een pasje of badge met RFID-identificatie. Je kan dan gewoon voor het laadpunt swipen om je aan te melden.


Sommige aanbieders van gelijkstroom-snelladers met CCS-kabel (FastNed, Ionity) kennen nog een andere mogelijkheid: je registreert online het chassisnummer van je wagen en wanneer je dan bij een van hun laadpunten inplugt, herkent de laadpaal je wagen en begint het laden automatisch. Hetzelfde geldt voor Tesla-rijders die aan een Supercharger van het merk willen opladen: plug-and-play…

Gewoon registreren of abonnement?

Daarnaast bieden veel providers de keuze tussen een gewone account of een met een abonnement. In het tweede geval geniet je in ruil voor een vaste maandelijkse vergoeding een gunsttarief voor je laadstroom. Interessant voor wie regelmatig naar alle uithoeken van het land of het continent moet, minder voor wie vooral thuis of op kantoor oplaadt.

Nog een tip: kijk bij een laadpunt steeds even op het etiket. Soms kan je gratis opladen met via de app van een lokale speler terwijl je vaste provider je geld zou aanrekenen. Zo ontdekten we recent tijdens een trip in Frankrijk de laadpunten van Freshmile: opladen was gratis met de app van het bedrijf, maar een van onze vaste providers kondigde in zijn eigen app aan tarieven van meer dan 2 euro per kWh te rekenen voor diezelfde laadpalen. Alsjeblieft…

Ja, maar welke provider is de beste?

Het is niet aan ons om hier reclame te maken voor commerciële spelers op de markt, maar twee ‘oude’ providers op de markt die een mooie dekking in heel Europa bieden, zijn ChargeMap en Plugsurfing. Ook het voormalige NewMotion – na een overname herdoopt tot Shell Recharge – werkt op veel plaatsen in de hele EU, net zoals EDI van Belgisch automagnaat D’Ieteren of de laadpassen van installateur Stroohm.




Sinds kort heeft Tesla een deel van zijn Supercharger-netwerk opengesteld voor EV’s van andere merken, in Noorwegen, Nederland en Frankrijk – en weldra ook in andere landen, zo belooft de constructeur. Van plug-and-play is geen sprake voor niet-Teslarijders, want je kan enkel inloggen via de app van de Californische autobouwer.


Het geval VK

Kan je dan echt nergens gewoon met je bankkaart betalen? Niet in de EU in elk geval, op een paar uiterst zeldzame uitzonderingen na. Het Verenigd Koninkrijk heeft echter een paar jaar geleden een wet uitgevaardigd die bepaalt dat elke laadpaal op zijn grondgebied een lezer voor bank- of kredietkaarten moet hebben. Dan vervalt meteen de vraag of de provider die je gebruikt wel toegang biedt tot het laadpunt waar je staat. Komaan Europa, wat houdt je tegen?