Er zijn meer samenwerkingen geweest tussen Lancia en Ferrari dan je zou denken. Om te beginnen was er de Formule 1, waar de Lancia D50 de Ferrari D50 werd in 1955, met nadien ook nog de iconische Lancia Stratos. De Lancia Thema 8.32 had echter een ander doel voor ogen: hij moest de grote Duitse berlines opzijschuiven, zonder enige sportieve ambitie!

In de jaren ’80 maakte de Fiat-groep, de eigenaar van Lancia, lustig gebruik van zijn kopieerapparaat om hetzelfde platform veelvuldig in te zetten: Lancia had de Thema, Alfa Romeo de 164, Fiat kreeg de Croma en zelfs Saab genoot van een samenwerking met de groep om hetzelfde platform over te nemen voor zijn 9000. De schaalvoordelen waren duidelijk, maar de afgewerkte producten wisten de vaste klanten van onder meer BMW en Mercedes niet te overtuigen om over te stappen...

Harttransplantatie

In 1986 kwam het idee om de Thema nieuw leven in te blazen. De atmosferische en turbogeladen viercilinders, en zelfs de PRV V6, wisten in het beste geval 165 pk op te wekken, wat simpelweg onvoldoende was om de Duitsers op de hielen te zitten. En aangezien Ferrari deel uitmaakte van de Fiat-groep, kreeg Lancia de kleinste motor van het merk met het steigerende paard: de 3 liter-V8 uit de 308 GTB. Die werd lichtjes aangepast voor een meer ‘burgerlijk’ gebruik, zoals een krukas in een hoek van 90 graden, wat het blok een ietwat Amerikaans karakter gaf. Hij werd soepeler en minder nerveus dan onder de motorkap van de Ferrari, met 215 pk en 285 Nm koppel.

De rest van de auto kreeg natuurlijk ook nog een luxebehandeling: leer van een hoge kwaliteit, een inklapbare spoiler, een bomvolle uitrusting, een verzorgd exterieur, ... Helaas wilde Ferrari niet dat zijn merknaam op een berline werd geplakt, waardoor deze speciale Thema als 8.32 door het leven ging, naar zijn 8 cilinders en 32 kleppen. Onder de motorkap mocht de V8 zijn adelbrieven echter wel tonen, met een logo ‘Lancia by Ferrari’.

Meer comfort dan sport

Deze knappe cavalerie ging gepaard met een aangepast chassis, maar het blijft moeilijk voor een voorwielaandrijver uit de jaren ’80 om zich netjes te gedragen in de bochten... vooral wanneer er meer dan 200 pk wordt losgelaten op zijn overbelaste vooras! Om maar te zeggen dat de Thema 8.32 niet de dynamiek had van zijn Duitse concurrenten, maar dat maakt hij goed met zijn elegantie, verfijning en een mechanische melodie van de hoogste klasse!

Prijs Lancia Thema 8.32 vandaag

Minder dan 4.000 geproduceerde exemplaren, een Ferrari-motor en een van de knapste interieurs van de jaren ’80! En toch, ondanks zijn talloze kwaliteiten, blijft de Lancia Thema 8.32 ‘betaalbaar’: voor ongeveer 20.000 euro zou je al een zeer mooi exemplaar moeten kunnen vinden! En je kiest best ook voor een smetteloos exemplaar, want elke restauratie kost je ongetwijfeld een fortuin. Dat is ook logisch, met unieke onderdelen die steeds zeldzamer worden, een V8 die nauwlettend onderhouden moet worden en elektrische gremlins die regelmatig durven voorkomen...

Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Ontdek onze laatste oltdimerzoekertjes nu hier: