Door deels op elektriciteit te rijden, maakt een hybride wagen het mogelijk om minder CO2 uit te stoten. Die uitstoot is recht evenredig met het brandstofverbruik, dus het verbruik valt ook lager uit, wat dan weer geld bespaart aan de pomp voor de gebruiker. En naast de CO2 stoot een hybride die elektrisch rijdt ook veel minder stikstofoxiden en fijne deeltjes uit dan een traditionele diesel- of benzinewagen. Kortom, hij vervuilt de lucht dus minder.
Ideaal voor korte afstanden
Het (economisch én ecologisch) voordeel van een plug-inhybride zit hem in zo vaak mogelijk elektrisch te rijden. De elektrische autonomie varieert meestal tussen de 40 en 100 km, afhankelijk van het model, waarbij sommigen zelfs tot 130 km gaan dankzij een grote batterij, zoals je bijvoorbeeld bij Mercedes of Land Rover kan vinden.
Wie minder ver dan deze afstanden rijdt tussen het opladen door, verbruikt dus geen druppel benzine of diesel en kan volledig op elektriciteit rijden. Plug-inhybrides zijn dus vooral interessant voor zij die regelmatig korte afstanden afleggen en gemakkelijk kunnen opladen.
Minder geschikt voor de snelweg
Terwijl plug-inhybrides zeer geschikt zijn voor stedelijke en randstedelijke verplaatsingen tot een middellange afstand, zijn ze minder in hun sas tijdens lange snelwegritten, waar de batterij snel leeg is en waar de verbrandingsmotor dus het grootste deel van de rit op zich moet nemen. Die motor verbruikt ook meer dan gewoonlijk, aangezien hij hier een batterij en de andere elektrische componenten moet meeslepen, die gemiddeld 200 tot 300 kilo wegen.
Toch beginnen oplaadbare hybrides met de grootste accu's ook compatibel te worden met snelladen op gelijkstroom. Daardoor kan je korte pauzes inlassen om de batterij volledig op te laden bij snellaadstations. Reken op ongeveer 30 minuten stilstand om opnieuw 100 km elektrisch te kunnen rijden met bijvoorbeeld de Mercedes GLC PHEV, dankzij zijn optionele snellader van 60 kW.
Thuislader is aan te raden
Om maximaal te kunnen profiteren van een plug-inhybride, heb je idealiter ook de beschikking over een wallbox of laadpaal bij je thuis of op het werk. Daarmee kan je goedkoper bijladen dan bij publieke laadpalen, en je moet er niet voor omrijden. Reken daarbij op een laadtijd van 2 tot 5 uur aan een thuislader, afhankelijk van de batterij en van het laadvermogen van de laadpaal. Voor de Kia XCeed PHEV duurt het 2:15u, 2:30u voor de Lexus RX 450h+, 3:30u voor de Ford Kuga PHEV of 5 uur voor de Range Rover Sport P440e, om maar enkele voorbeelden op te noemen.
Duurder, maar 100% aftrekbaar
Een plug-inhybride is altijd duurder in absolute zin, maar de meerprijs ten opzichte van een equivalent model met enkel een verbrandingsmotor is de afgelopen jaren wel gedaald.
Voor zelfstandigen kunnen sommige modellen erg interessant zijn, aangezien ze recht hebben op een veel hogere fiscale aftrekbaarheid dan bij een klassieke benzine of diesel (momenteel tot 100%, maar dat voordeel wordt beperkt in de toekomst voor auto's besteld na 30 juni 2023). In Vlaanderen genieten zelfstandigen ook van een veel lagere wegenbelasting, maar dat geldt niet voor Wallonië of Brussel.