Toyota wordt terecht gezien als de constructeur die de hybride technologie heeft ingevoerd en democratisch heeft gemaakt, maar op het vlak van elektrische modellen kampt het met een forse achterstand. Daarom gaat de Japanse gigant samenwerken met de universiteit van Tokio om een nieuw soort batterij te ontwikkelen.
Vaste elektrolyt
Toyota en de wetenschappers van de universiteit willen samenwerken aan een batterij met vaste elektrolyt, zonder lithium. Deze in het Engels “Fluoride-Ion Battery” gedoopte batterij gebruikt een anode in fluor, koper en kobalt en een kathode die bijna uitsluitend uit lanthaan bestaat. Die chemische cocktail vertoont een 7 keer grotere energiedichtheid dan de gebruikelijke lithium-ioncellen.
Als deze technologie haar weg zou vinden naar een automobiele toepassing, zou zij goed zijn voor een rijbereik van bijna 1.000 kilometer.
Groot gebrek
De veelbelovende technologie kampt echter met een groot gebrek: om de elektrolyt geleidend te maken, moet het mengsel een temperatuur van meer dan 150 graden Celsius bereiken. Toyota en de universiteit van Tokio werken daarom aan nieuwe materialen die een dergelijke hitte verdragen en toch perfect veilig blijven. Een ander minpunt dat niet bepaald verwaarloosbaar is: dit soort batterij verdraagt vandaag maar tien oplaadcycli voor ze onbruikbaar wordt.
De Japanse ingenieurs hebben met andere woorden nog flink wat werk voor de boeg en het zal nog minstens tien jaar duren voor we deze batterij in auto’s zien opduiken.