Vorig jaar kwamen 151 personen ouder dan 65 jaar om het leven in een verkeersongeval. Senioren lopen in de auto een verhoogd risico om gewond te raken of te sterven in een ongeval, zeker als ze ouder zijn dan 75. Het risico is even groot als dat voor bestuurders tussen 18 en 24 jaar. Het risico om iemand anders zwaar te verwonden, is voor 65-plussers wel veel lager dan voor jongeren.
Fysiek kwetsbaarder
Het verhoogde risico bij oudere weggebruikers komt vooral doordat ze fysiek kwetsbaarder zijn. Een derde van de zware ongevallen met een autobestuurder boven de 65 jaar wordt veroorzaakt door een medisch probleem: hartinfarct, flauwvallen door een te laag bloedsuikergehalte, desoriëntatie, enzovoort.
Vias Institute benadrukt het belang van een leesbare infrastructuur om de verkeersveiligheid te verbeteren, zoals overzichtelijk aangelegde kruispunten. Als 65-plussers een auto kopen, raadt Vias bepaalde rijhulpsystemen aan, zoals dodehoekdetectie, antibotssystemen of een automatische versnellingsbak, op voorwaarde dat ze er voldoende uitleg over krijgen. Vias Institute zegt geen voorstander te zijn van een verplichte medische screening vanaf een bepaalde leeftijd, omdat die stigmatiserend is en de verkeersveiligheid niet noodzakelijk verbetert. Een rijgeschiktheidsevaluatie door de huisarts bij de vernieuwing van het rijbewijs ziet Vias wel zitten.