In een interview met onze collega’s van Het Laatste Nieuws vertelt verkeersveiligheidsinstituut VIAS: “Jaarlijks vallen in ons land 58 verkeersdoden per duizend kilometer snelweg, wat meer dan het dubbele is dan het Europese gemiddelde van 25”. Daarom oppert het instituut om een snelheidsbeperking op snelwegen in te voeren van 100 km/u, waardoor het aantal ernstige ongevallen met 95 procent zou afnemen. Uiteraard zou die nieuwe limiet gepaard moeten gaan met strengere en meer regelmatige controles aangezien vandaag reeds de helft van de Belgen de huidige 120 km/u aan zijn laars lapt.
Touring ziet dat niet zitten…
De maatregel zou ook positieve gevolgen kunnen hebben voor het milieu, maar is dus in de eerste plaats bedoeld voor de verkeersveiligheid. Op een traject van 50 kilometer ‘verlies’ je aan 100 in plaats van 120 km/u in totaal zo’n 5 minuten. Touring heeft al gereageerd en suggereert eerder “flexibele en geloofwaardige” beperkingen. Een te strenge snelheidslimiet zou volgens de organisatie leiden tot “frustratie” met als gevolg dat “bestuurders de snelheidsbeperkingen niet meer respecteren, vooral dan op plaatsen waar ze gerechtvaardigd zijn, zoals in de bebouwde kom”.