Het is alweer even geleden dat wij een nieuwe Cadillac hebben zien rijden, maar aan de overkant van de grote plas is het Amerikaanse premiummerk hard aan het werk om zijn gamma te elektrificeren. Het begon allemaal in 2021, toen de Lyriq voor het eerst werd gepresenteerd, een middelgrote elektrische SUV met een strak maar opvallend design. Een jaar later volgde de Celestiq, een elektrische luxelimousine met een basisprijs van maar liefst 340.000 dollar, waarmee Cadillac zich niet op BMW of Mercedes richt, maar meteen op Rolls-Royce en Bentley. En eerder dit jaar kwam dan de elektrische Escalade iQ, die in elk opzicht extreem is (200 kWh!), maar qua prijs dan weer iets redelijker voor de dag komt: vanaf 130.000 dollar.

Visstick?

Nu is er nog een vierde telg in de EV-familie van Cadillac: de Vistiq. Een naam die eerder past bij een aprilvis dan bij een premium elektrische SUV, maar dat terzijde. Deze Vistiq moet het gat opvullen tussen de Lyriq en de Escalade iQ als premium gezins-SUV met 7 zitplaatsen. Kijken we naar het huidige gamma van het merk, dan lijkt deze Vistiq het elektrische equivalent te worden van de XT6, een 5,04 m lange SUV met eveneens 7 zitplaatsen met een kofferruimte van 357 tot 2.229 liter (handig voor gezinnen, toch?) die in 2019 op de markt kwam. Ook qua design lijken beide modellen best wat gelijkenissen te hebben, al krijgt de Vistiq nog wat typische iQ-trekjes zoals de gesplitste achterlichten en de afgesloten grille.


Cadillac XT6

Wachten op 2024


De technische details zijn we je nog schuldig, want Cadillac heeft zowat het omgekeerde gedaan van pakweg Porsche of Renault door eerst de foto’s te tonen en later pas de specs te geven. Voor alle details en de prijzen is het nog wachten tot volgend jaar. Cadillac geeft in het persbericht wel mee dat het merk “nu een EV heeft voor de meeste luxesegmenten” en dat de elektrische modellen van het merk “de meeste luxe-SUV-segmenten zullen dekken voor belangrijke wereldmarkten in de komende twee jaar”. Krijgen we dan eindelijk een comeback van Cadillac in Europa, nu het merk niet langer gestraft wordt door zijn fiscaal ongunstige motoren?