We gaan terug naar het einde van de jaren 80. Romano Artioli, een rijke Italiaanse zakenman, besloot een legendarisch merk uit het verleden nieuw leven in te blazen: Bugatti! Hij liet een waanzinnige fabriek bouwen en nam de beste ingenieurs in dienst. Uiteraard kan zo'n luxueus project de aandacht trekken van carrosseriebedrijven, vooral de bedrijven die zich in moeilijkheden bevonden, zoals Bertone!

Daarom besloot Bertone om Bugatti een sportwagenconcept voor te stellen met futuristische en aerodynamische lijnen. Het herrezen merk was echter niet overtuigd. Daarop besloot de Italiaanse carrosseriebouwer vervolgens om het project op een andere manier in te zetten. Dit project vereiste namelijk een significante investering dus zou het maar beter resulteren in iets concreets! Bertone zag een kans bij Lotus, waar de Esprit een verouderd model was. Daarom doopte de carrosseriebouwer zijn model om tot een Lotus en plaatste er een 2,2 liter turbo-motor van de Esprit SE in, samen met enkele logo's van het Britse merk!

Verbluffende, theoretische prestaties!

Hoewel hij niet kon rijden, kondigde Bertone verbluffende (theoretische) prestaties aan. Zeker voor zo'n kleine motor: een topsnelheid van 273 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 km/u in minder dan 5 seconden! Bovendien paste het concept bij de geest van het merk uit Hethel, met zijn compacte afmetingen: iets meer dan 4 meter lang. Helaas was de Britse fabrikant niet erg enthousiast en de "Lotus" Emotion zou dus in de vergetelheid raken. Dit ondanks zijn spectaculaire lijnen…


?