Citroën 2 PK
Dit is zonder discussie de kampioen als het over eenvoud gaat. Een heel simpele mechaniek, luchtkoeling (dus geen radiator, waterpomp, leidingen,…) en vooral een koetswerk dat is geassembleerd zoals een enorme Mecano-set: met vier slimmeriken heb je het koetswerk van een 2 PK er in minder dan 5 minuten afgehaald. Kers op de taart is dat alle onderdelen voor een prikje te vinden zijn.
Volkswagen Kever
De Kever is wat complexer dan de 2 PK maar is nog steeds een van de meest eenvoudige auto’s ter wereld. De enorme beschikbaarheid van onderdelen, de zeer eenvoudige mechaniek en het feit dat de meeste stukken gewoon geschroefd zijn maken het werk veel eenvoudiger. Dat het geheel ook zeer robuust is, helpt. Vooral de motoren zijn onverwoestbaar.
MG MGB
Het mag wat sportiever of zelfs chiquer dan de twee modellen hierboven? Dan is de MGB zonder twijfel een van de meest betrouwbare Britse auto’s van zijn tijd. Er zijn er zo’n half miljoen van gemaakt en er bestaan heel wat fans en specialisten. Werkelijk alles is te vinden, tot en met nieuwe koetswerken, en dat voor heel democratische prijzen. Een volledige restauratie zal je echter wat meer grijze haren bezorgen dan de twee modellen hierboven.