1. 356/B Carrera GTL ABARTH
Ja, ooit hebben Porsche en Abarth samengewerkt aan een auto. En wat voor een auto… Vandaag is dit zonder twijfel een van de meest gegeerde Porsches. De motor is met een paar aanpassingen bij de 356 geleend, maar het koetswerk is Italiaans. Deze modellen waren meer gestroomlijnd en lichter dan de ‘klassieke’ 356 en waren te duchten rivalen in de autosport.
2. 914-8
De 914 was lang het stiefkindje van de Porsche-gamma, door zijn ‘ordinaire’ afkomst (hij is samen met VW ontwikkeld) en zijn viercilinderboxer, die banaal klonk en amechtig was. Ja, voor liefhebbers van mooiere muziek en meer pit was er een zescilinderversie, maar ook die ontwikkelde slechts 110 pk. Ferdinand Piëch was zich bewust van het potentieel van zijn model en bedacht voor de autosport een variant met een… achtcilinderboxer. Die ontwikkelde liefst 350 pk. Helaas zijn daar slechts twee exemplaren van gemaakt, waarvan een voor Piëch zelf.
3. 924 Carrera GT
Wie dacht dat enkel de 356 en de 911 recht hadden op de naam ‘Carrera’, vergist zich. In de jaren ’70 poogde Porsche zijn gamma te diversifiëren en vooral los te komen van de 911. Om zijn imago op te bouwen moest de 924 zich bewijzen, vooral dan in de autosport. Daarom werd de Carrera GT-versie onthuld, die bestemd was voor de homologatie van een raceversie. Er zijn 400 exemplaren van gebouwd, elk met een 2.0-turboviercilinder van 210 pk.